Skriv ut
Energimyndigheten har fått ytterligare 85 miljoner kronor till demonstrationsprogrammet för elfordon. Nu förlängs programmet till 2017 med fokus på laddning och laddinfrastruktur.
Programmet, som finansieras av Energimyndigheten, ska ”ur ett användarperspektiv identifiera och om möjligt undanröja barriärer för en storskalig introduktion av elfordon på den svenska marknaden”.

Budgetramen är på totalt 285 miljoner kronor efter förlängningen av programmet som tillförde 85 miljoner kronor genom ett beslut i somras.

Sista ansökningsdag är den 18 oktober. Se alla detaljer här.

Häromdagen kastade elfordonspecialisterna på Viktoriainstitutet i Göteborg in en brandfackla i elbilsdebatten.

Hon skrev en debattartikel i Ny Teknik med budskapet att elbilen per definition har kort räckvidd och att man därför ska sluta tro att elbilen kan ersätta vanliga bilar och därför ge upp tanken på att bygga dyra laddningsstationer längs motorvägarna i Sverige.

- Att satsa på snabbladdare längs de stora transportstråken är sannolikt en mycket dålig investering. Fokusera i stället på de användningsområden där elbilar redan i dag är överlägsna, till exempel som budbil, servicebild, taxibil eller pendlingsbil i tättbebyggda områden, skriver Camilla Stålstad i debattartikeln i Ny Teknik. (Länk till artikeln)

Camilla Stålstad fick direkt mothugg av Flemming Åkesson på Länsstyrelsen i Västra Götaland och Olle Johansson, Power Circle, som menar att snabbladdning är nödvändigt för att folk ska våga satsa på elbilar. (Länk)