Skriv ut

Interaktiva glasögon vill ha fem miljoner

Västeråsbaserade Penny, som utvecklar interaktiva glasögon, planerar att börsnotera sig och vill samtidigt ta in fem miljoner kronor. Pengarna ska användas för att få igång serieproduktion av 200 glasögon.
Pennys interaktiva glasögon ger en liknade funktion som Google Glass (länk) men är inte alls lika diskreta. BM20 från Penny ser mer ut som ett par förvuxna solglasögon och skapar en bild som projiceras i luften framför användaren. Den fiktiva skärmen är halvgenomskinlig och motsvarar en bildskärm på cirka 70 tum.

Tekniken har utvecklats under sex år och det finns patent i USA, Europa och Kina.

Potentiella kunder är myndigheter och tillverkningsindustrin liksom universitet och högskolor.

Företaget har beställningar från fordonstillverkaren Hägglunds, forskningsinstitutet Fraunhofer liksom Robotdalen och universitetet i Skövde.

För att kunna tillverka 200 par glasögon vill företaget nu ta in fem miljoner i nytt kapital.