Skriv ut
Peer-to-peer-gemenskaper är viktiga för dagens kretskortskonstruktörer. Men de utnyttjas inte fullt ut visar en undersökning av 25-årsjubilerande Cadsoft, vars verktyg Eagle används för just kretskortskonstruktion.
Tyska Cadsoft ägs sedan 2009 av komponentdistributören Element 14 och inte helt förvånande handlar en hel del av resultaten i studien om sociala medier, ett område som Element 14 satsat hårt på, för att öka komponentförsäljningen.

83 procent av de 135 personer från 42 länder som svarat på Cadsofts undersökning anser att peer-to-peer-communityn på nätet är vitala eller viktiga för sitt arbete. Trots detta är det bara 59 procent som är aktiva på sådana sajter.

Men även Twitter och Facebook har betydelse för 42 procent av de svarande som använde dessa kanaler för att hitta produktnyheter och designtips. Samtidigt tyckte 36 procent inte att de var bra eftersom de innehåller för mycket ”brus”.

– Lite av stigmat associerat med sociala medier som Twitter kommer kanske från bristande förståelse. Det pekar på att folk inte vet hur man filtrerar bort det irrelevanta innehållet och stryper informationsflödet så att det verkligen fokuserar på viktiga källor och likasinnade kolleger. Twitter är inte bara till för tonåringar och populärkultur, säger Cadsofts vd Thomas Liratsch i ett pressmeddelande.

Andra slutsatser från undersökningen: