JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Fem minuter med Günter Lauber, chef för Siplace och Dek

Fem minuter med Günter Lauber, chef för Siplace och Dek

Det har gått åtta månader sedan Hong Kongbaserade ASMPT annonserade köpet av brittiska screentryckartillverkaren Dek. Affären har nyligen blivit klar och nu ska verksamheten integreras med Siplace som gör ytmonteringsmaskiner, och som också ägs av ASMPT.
Vad händer rent praktiskt?
– Det kommer att bli samma sak som när ASMPT köpte Siplace 2010. Jag och resten av ledningen är kvar och huvudkontoret ligger fortfarande i München. Det är härifrån vi bedriver all verksamhet inklusive utveckling och tillverkning. För Dek kommer ledningen att sitta kvar i Zürich och utvecklingen blir kvar i Weymouth, England.

Blir det inga rationaliseringar?

– Vi ser inte mycket överlapp utan mest synergier. Dek är till exempel framgångsrikt på solpanelsmarknaden, det är något Siplace kan dra nytta av. Omvänt har Siplace större tillgång till kunder vilket gynnar Dek.
– Och ska man växa behövs mer resurser, inte färre. Sen är det såklart så att vi löpande ser över organisationen och gör förändringar där det behövs.

Varför köpte ni ett företag som gör screentryckare och inte en ugnstillverkare eller någon annan kompletterande verksamhet?

– De tre första stegen i ytmonteringsprocessen bestämmer kvaliteten. Det handlar om screentryckning, optisk inspektion av lodpastan och ytmonteringen. Har man koll på dem så täcker man in 80 procent av alla fel.
– Ugnen kan inte påverka kvaliteten särskilt mycket om man bara har ställt in rätt temperaturprofil.

Data från de tre stegen är tillgänglig för kunderna redan idag, vad kan ni tillföra?

– Har man bara data utan att förstå vad man ska göra hjälper det inte. Jag ser ofta kunder som har en inspektionsutrustning efter ytmonteringsmaskinerna eller efter ugnen och där man hela tiden kvitterar felen utan att göra något.
– Om man integrerar mjukvaran från olika maskiner och dessutom har processkunskap går det att styra olika parametrar automatiskt och ge bättre feedback till operatörerna kring vad de ska göra för att åtgärda felen. Man kan också minska antalet falska fel som leder till att man slentrianmässigt kvitterar även riktiga fel.

Ni hade redan utvecklat en egen screentryckare, vad händer med den?

– Dek är världsledande så det finns ingen anledning att ha två produktlinjer. Vi har lagt ned den men behållit ett antal bra idéer som kan förbättra Deks produkter.
– Det är ett bra exempel på hur våra utvecklingsteam i München och Weymouth redan börjat samarbeta. Olika grupper har träffats för att utbyta erfarenheter och lära av varandra.

Det har länge pratats om att branschen borde konsolideras men väldigt lite har hänt. Kommer den här affären att bli en katalysator?
– Nej det tror jag inte. Våra största konkurrenter har redan printrar i sin portföljer även om de inte är kända för det. Dessutom måste möjligheten finnas där, företaget måste gå att köpa och så ska man passa ihop.
– Om man ”tar över” ett företag försvinner snart de duktigaste och har man inte förtroende för varandra så arbetar man parallellt utan att öppna sig och skapa synergier.

Ni slår hårt på att bli nummer ett om två år, 2016. Varför är det så viktigt?
– Det är inte viktigt att bara vara nummer ett och förlora pengar. Är man ledande på teknik och innovationer finns ingen annan väg än att i slutändan bli nummer ett. Det ger också ett budskap till organisationen.
– Redan idag är vi störst på screentryckare och vi satsar på att bli störst på ytmontering. Där är vi två idag men vill vill också vara störst om man ser sammantaget på marknaden. Därför breddar vi oss med en ny maskin den här veckan. Den är lite mindre och siktar på mellanklassegmentet.

Vad ska ni ha för mål när ni är störst?

– Då bli utmaningen ännu högre, att förbli nummer ett. Jag gillar trycket från kunder och konkurrenter, det driver oss framåt.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)