JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
måndag 22 juli 2019 VECKA 30

Google Physical WebGoogle:
IoT behöver URL

Uppkopplade prylar ska utstråla sin webbadress till sin omedelbara omgivning. Då kan vi koppla oss mot dem direkt istället för att först behöva installera en app. Det är Googles idé, kallad Physical Web.
STÖRSTA MÖJLIGA TYSTNAD
Det sker ingen interaktion förrän användaren ber om den. Till dess är objekten rena radiofyrar som en gång i sekunden skickar ut sin webbadress.

Därmed blir protokollet skalbart – många objekt och klienter får plats på samma plats. Dessutom går det inte att spåra folks position förrän de aktivt väljer att undersöka radiofyrarna i omgivningen.

Webbadressen skickas via Bluetooth LE i ett paket stämplat som en URI Device (UUID=0xFED8).

Ett sådant paket har bara plats för 18 tecken till webbadressen. Dagens lösning är att klippa bort redundans som htp:///www eller att omdirigera via goo.gl. En senare version kan bli att använda en GATT-tjänst som tillåter fler tecken.

Ett annat problem är att URL:en skickas i klartext. Det betyder att grannar kan se vilka prylar du äger. Problemet kan lösas med inloggning eller genom omdirigering från  anonymiserade adresser.

Paketet anger sändarstyrkan för att man ska kunna ta hänsyn till den när man sorterar objekten efter signalstyrka.

En server kan hjälpa användaren att rangordna de objekt som finns i närheten. På sedvanligt Google-manér kan rankningen grundas på vad användaren och andra varit intresserade av tidigare. Den omedelbara IoT-omgivningen blir alltså därmed googlebar.
Alla uppkopplade prylar borde ha sin egen webbadress, tycker Scott Jenson på Google.

– Man ska kunna vandra upp till vilket smart fysiskt objekt som helst – en varuautomat, en affisch, en leksak, en busstation, en hyrbil – och kunna börja interagera med det direkt, utan att behöva installera en app först. Det ska vara som länkar i en webbläsare – klicka och börja använd direkt.

Varuautomaten kan låta dig köpa en produkt via webbläsaren, parkeringsplatsens webbadress visar en betala-knapp, hållplatsen visar när nästa buss kommer, hyrbilen låter dig trycka på en knapp och sedan köra i väg med bilen – det är några exempel på användningar av Physical Web mer eller mindre långt in i framtiden.

Google har släppt en app för den som vill testa  konceptet.

– Det här är ingen Googleprodukt. Bara ett experimentellt projekt i ett tidigt stadium och endast av intresse för utvecklare som vill testa funktionen och ge återkoppling, säger Scott Jenson.

Appen registrerar Bluetooth Low Energy-radiofyrar och kan på användarens kommando visa upp en lista på objekt i närheten, grupperade efter typ, och sorterade efter signalstyrka och efter preferenser eller tidigare interaktioner.

Här skiljer sig Physical Web från Apples Bluetooth LE-teknik Ibeacon, som ger automatiska notifieringar. Sådana skulle man snabbt drunkna i enligt användningsmodellen för Physical Web.

Physical Web används via webbläsaren – Googles annonseringsterritorium – och det är på Chromes utvecklingsavdelning som Scott Jenson jobbar.

Bluetooth LE valdes som radiofyr eftersom tekniken finns idag. Den kan kompletteras med andra bärare.
MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)