JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Ericsson vet om du är nöjd
Hur bra är egentligen appen du kör i mobilen? Jag syftar inte på innehållet utan om appen hackar eller är så seg att du väljer att göra något annat. Ericssons senaste version av programmet Expert Analytics klarar av att mäta både det och kan dessutom bestämma hur stor belöning du ska få för att inte bli missnöjd.
– Expert Analytics 15.0 är en del av vår verktygslåda för operatörerna. Nytt för i år är att den kan förutspå kundnöjdhet och ta automatiska beslut utgående från det, säger Helena Norrman som är kommunikationsdirektör på Ericsson.

Rent konkret har version 15.0 av programvaran Expert Analycis begåvats med Ericsson egenutvecklade algoritmer som mäter kundupplevelsen. Algoritmerna har testats av Ericsson Consumer Lab och mäter hur du upplever programmet som körs i mobilen, inte bara vilken bandbredd och fördröjning du har.

Dessutom innehåller Analytics algoritmer som beroende på hur operatörerna väljer att utnyttja dem kan ge dig någon form av ersättning om upplevelsen är dålig.

Ett annat tänkbart sätt att använda informationen är att prioritera trafik till användare som betalar mer, eller att bara distribuera erbjudanden till vissa grupper.

Expert Analytics 15.0 demonstreras i Ericssons monter på Mobile World Congress i Barcelona om en dryg vecka.
MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)