Skriv ut
Arm har till slut annonserat en kund för sin arkitektur ARMv8-R. Det är ST Microelectronics som tecknat licens om att få använda den till en ny generation processorer för fordonselektronik. Tidigare, sedan 2006, har ST använt Powerprocessorer.
Arm:s ställning inom inbyggda system stärks ytterligare när nu också ST meddelar att det skiftar arkitektur till sin nästa generation processorer för fordonselektronik.

– Folk brukade säga ingen ingenjör någonsin fått sparken för att ha valt en Motorola-mikroprocessor, men det gäller numera istället Arm, den sitter överallt, säger ST:s Martin Duncan till EE Times.

De första provexemplaren av ST:s första ARMv8-R-processor ska släppas i mitten av 2017. I mitten av 2019 ska de vara färdiga och de ska sedan förhoppningsvis hamna i fordon av årsmodell 2021.

ST är idag den sjätte största leverantören av processorer till fordonselektronik. Siktet är nu enligt Martin Duncan inställt på att bli nummer tre innan 10-talet är slut.

Enligt Martin Duncan har utvecklingskostnaderna för att ta fram nya fordonsprocessorer skjutit i höjden. Detta kommer inte bara att leda till nykomlingar får det svårare på marknaden utan också till att de etablerade leverantörerna kommer att utveckla färre processorvarianter för fordonselektronik.

ST kommer att fortsätta att ge stöd för sina gamla Powerprocessorer.

Enligt ARM finns fler, ickeoffentliga, licenstagare till ARMv8-R.

ARMv8-R är en uppdatering av den ARMv7-R-arkitektur som sitter ARM:s Cortex R-familj och som används bland annat för automation, fordonselektronik och kommunikation.

”R” står för realtid och dessutom också extra stöd för driftsäkerhet. ARMv8-R stöder virtualisering men den är fortfarande en 32-bitare, till skillnad från app-processorarkitekturen v8-A som gick upp till 64 bitar från v7-A.

Kategori: Nyheter