JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Elektrisk växel kan orsaka olycka

Det tar betydligt längre tid att lägga i en växel med de nya elektromekaniska shift-by- wire-systemen än traditionella mekaniska automatiska växelsystemen. Tidsskillnaden kan påverka trafiksäkerheten. Slutsatsen dras efter studier av olika växelsystem vid Luleå tekniska universitet.

Studien som utförts vid Luleå tekniska universitet har skett i samarbete med Kongsberg Automotive och Volvo Personvagnar. I studien har 23 olika växelsystem testats och det har visat sig att det generellt tar mycket längre tid för föraren att få in rätt växel då den är elektroniskt styrd än då den är mekanisk.

FAKTA Det råder ett paradigmskifte när det gäller växelsystem i personbilar. De gamla mekaniska systemen som går ut på att föraren med hjälp av en spak flyttar runt kugghjul i en växellåda, begränsar design och placering av växelsystemet i bilen. De nya elektromekaniska shift-by-wire-systemen ger en helt annan frihet vid placering, utformning och utseende på växelsystemen och bilarna blir billigare att tillverka. Att de nya växelsystemen kan försvåra för föraren och även har orsakat olyckor är internationellt uppmärksammat.

Sämst resultat fick monostabila växlingssystem. Forskarna tittade exempelvis på en situation där en förare ska köra ut på en större väg och en annalkande bil i hög hastighet tvingar föraren att göra ett omval –  att snabbt backa bakåt. Här menar forskarna att en förare med ett monostabilt växlingssystem behöver cirka 35 meter längre avstånd till den annalkande bilen än en förare som kör en bil med en klassisk automatisk växelspak.

Det är känt sedan tidigare att de nya växelsystemen orsakat olyckor. Därför är det enligt forskarna oroande är att det inte finns några riktlinjer för hur de nya växelsystemen bör utformas utifrån säkerhet.

– Det borde till exempel finnas riktlinjer för hur lång tid en växling får ta för bilföraren, säger Camilla Grane, forskare inom teknisk psykologi vid Luleå tekniska universitet.

Forskarna vid Luleå tekniska universitet planerar även att studera växelsystem för självkörande fordon och tunga fordon.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)