Skriv ut

Volvos

Volvos autopilot ska testas i Kina

Volvo arrangerar en uppföljare till sitt Drive me-projekt i Kina. Liksom i Göteborg 2017 kommer 100 förare att delta. I bägge fallen handlar det om motorvägspendlare.

Det är ännu inte bestämt när och var den kinesiska Drive me-uppföljaren ska äga rum. Förhandlingar med olika städer sker under de kommande månaderna. Utöver tillstånd krävs att ny infrastruktur kommer på plats.

Centrala myndigheter i Kina har redan åtagit sig att ge stöd åt utvecklingen av självkörande bilar.

Kinesiska biltillverkaren Geely äger Volvo och Kina är Volvos största marknad, så landet känns som ett logiskt val för ytterligare ett autopilottest.

Volvos vd Håkan Samuelsson talade idag i Peking under rubriken ”Autonom körning – kan Kina ta ledningen?”.

– Autonom körning handlar inte bara om bilteknik. Vi behöver ha rätt regler och lagar på plats. Vår utgångspunkt är att både privat och offentlig sektor tjänar på ny teknik och nya branscher. Så det är bättre att bygga broar och samarbeta än att att vi drar åt olika håll.

Färre olyckor är en av de förhoppningar Volvo knyter till bilar som kör sig själva. I en undersökning orsakades 90 procent av alla olyckor av förarmisstag.

Dessutom ger självkörningen lägre energiförbrukning, mindre föroreningar och mer utrymme på vägarna . Plus tid för föraren att ägna sig åt andra saker – hen får en 25:e timme på dygnet.

Kina har stora problem med både trängsel, föroreningar och olyckor. 260 000 dödsoffer i trafiken år 2013 var 22 gånger fler räknat per fordon än Sverige, som har världens säkraste trafik.

Volvo hoppas att det faktum att märket förknippats med säkerhet ända sedan 1959 när Amazon satte standard med trepunktsbälte, blir ett bra säljargument för självkörande bilar. Volvo har lovat att ingen ska dö eller skadas svårt i en ny Volvo år 2020.

– De som är trovärdiga i det här sammanhanget är de som är trovärdiga i säkerhet, har Håkan Samuelsson sagt till Automotive News Europe.