JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 5 december 2019 VECKA 49


Den tyska distributören Conrad är nog mest känt som ett ”jätteclas­ohlsson” trots att många av de 700 000 produkterna i katalogen är komponenter, inbyggnadskort, styrsystem, kablage, 3D-skrivare och produktionsutrustning, saker som i första hand riktar sig till företagskunder. För att få fart på försäljningen till just företag anställdes nyligen en dedikerad säljare på det nordiska kontoret i Malmö.

Den som semestrat i Tyskland har antagligen stött på någon av Conrads 35 butiker med en salig blandning av produkter man också kan hitta hos Elfa, Clas Ohlsson, Kjell & Company, Jula och Biltema. Företaget ställer regelbundet ut på jättemässan Electronica i München men i Sverige har Conrad hållit en förhållandevis låg profil även om företaget haft kontor här sedan 2005.
Idag finns 16 anställda i Malmö som sysslar med marknadsföring och kundservice på Sverige och Danmark. För frågor av teknisk natur som man inte kan svara på tar man hjälp av kollegor i Tyskland, Holland och Österrike.

Kunderna är i första hand privatpersoner men av försäljningen i Sverige på 120 miljoner kronor i fjol stod företagskunderna för en fjärdedel och mer ska det bli.

– Mycket handlar om att hela Conrad ändrat sig. De senast åren har vi rört oss mot vad vi kallar Tekkie, en person som tycker om teknologi, säger And­reas Malberg som är skandinavisk försäljnings- och marknadschef.

Planen är att försäljningen till företag ska bli minst lika stor som till privatpersoner. Hur lång tid det kommer att ta är inte satt på pränt. Conrad är privatägt och därmed inte styrt av kvartalssiffrorna.

– För Sveriges del innebär satsningen att det tillkommit en säljare i Malmö som ska bearbeta företagskunder.

Det handlar om en innesäljare som börjar med de befintliga 50 000 till 70 000 företagen i databasen som omfattar runt 450 000 unika adresser till kunder som handlat i Sverige sedan starten. Säljaren ska också ska ta samtal från företagskunder och försöka få till ramavtal med större företag och organisationer.

Satsningen på företagskunder har kommit längst på hemmamarknaden Tyskland, där har företaget dragit igång olika tjänster som hjälp med installation av elektronikprylar, kalibrering av instrument liksom tillverkning av skräddarsydda kablage. Den senare tjänsten är öppen även för svenska kunder men när de övriga tjänsterna kommer hit finns det inte någon officiell tidsplan för.

För att bereda mark för satsningen på företagskunderna byggdes lagret i Wernberg, i södra Tyskland, ut för ett och ett halvt år sedan till en kostnad av 500 miljoner kronor. Höglagret är helautomatiskt med plats för en miljon artiklar och delar av golvytan är ESD-skyddad. Lagret har kapacitet att plocka och leverera upp till 100 000 paket per dag.

Beställer man för över 499 kronor inklusive moms är frakten fri. Till Sverige tar det normalt tre till fem dagar med UPS eller tre till sex dagar med Postnord, allt beroende på var i vårt avlånga land man bor. Den som har bråttom kan betala extra för en expressfrakt på 24 till 48 timmar.

Idag finns runt 700 000 artiklar på lagret i åtta kategorier: Komponenter, Biltillbehör, Dator & Kontor, Energiförsörjning, Hobby & Musik, Hus & Trädgård, Hemelektronik och Trädgård.

– Det som är lite konstigt hos oss är att vi sällan har några produkter som står ut. Om vi får tusen beställningar med tvåtusen artiklar på en dag så kanske bara 10, 20 eller 30 av dem beställts av flera kunder, säger Andreas Malberg.

Finns någon vara inte i sortimentet kan Conrad på samma sätt som många andra distributörer plocka in den för att en viktig företagskund ska slippa handla på flera ställen.

Precis som bland annat RS Components, Clas Ohlsson och Jula har Conrad egna varumärken. Floran har dock rensats upp på senare tid och av de cirka 20 stycken som fanns för några år sedan återstår idag sju stycken. För instrument används Voltcraft och det går att hitta exempelvis oscilloskop, multimetrar, strömtäger och diverse annat.

Även om instrumenten är billigare än de mer namnkunniga fabrikaten, som också finns i Conrads sortiment, påpekar Andreas Malberg att det handlar om kvalitetsprodukter med tre års garanti.

– Är en kund ändå osäker erbjuder vi öppet köp även till företagskunder och inför ett större köp finns möjligheten att testa produkten.

Så varför ska man handla av Conrad?
– Vi har lång erfarenhet, ett stort sortiment, sourcar så snabbt och har en personligare service. Dessutom kan vi våra produkter och erbjuder längre garanti på de egna varumärkena.

Två självklara saker som Andreas Malberg tar upp är säkra betalningar och leveransprecision.

– Till syvende och sist handlar det om rätt pris, mervärden och snabba leveranser.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)