Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
torsdag 21 november 2019 VECKA 47

Fotoner tas in från alla riktningar, uppkonverteras och skickas ut i en bestämd riktning. Forskare från Göteborgs universitet och Chalmers presenterar en teknik som kan leda till effektivare solceller.

Resultaten publiceras i den vetenskapliga tidskriften Nature Communications. Studien handlar om så kallad foton-uppkonvertering, som innebär att två fotoner med låg energi slås samman till en enda foton med högre energi.

Problemet är att fotoner med väldigt hög respektive väldigt låg energi inte omvandlas till energi i solceller. Studiens huvudförfattare Karl Börjesson beskriver fotonerna som höjdhoppare.

Karl Börjesson

− De fotoner som inte klarar hoppa över ribban producerar ingen elektricitet, och de fotoner som hoppar långt över ribban producerar lika mycket elektricitet som de som precis kom över.

Genom att uppkonvertera två fotoner med låg energi till en enda foton med högre energi, kan den komma över ribban och därmed bidra till alstringen av elektricitet.

De solcellsmoduler som säljs idag har en verkningsgrad på 15−20 procent trots att den teoretiska maximala verkningsgraden ligger på strax över 30 procent.

Utöver att visa att det är möjligt uppkonvertera fotoner som kommer in från olika riktningar, har forskarna visat att det med ett externt stimuli går att ändra riktningen på det utskickade ljuset. Att kunna rikta det uppkonverterade ljuset är viktigt, eftersom det ger en metod att koppla samman ett uppkonverteringssystem med till exempel en solcell på ett effektivt sätt.

I princip all förnyelsebar energi på jorden härrör ifrån solen.

− Ju mer energieffektivt vi kan ta hand om denna energi, desto enklare och billigare kan vi klara av övergången från ett samhälle som är beroende av fossila bränslen till ett samhälle vars energi produceras på ett förnyelsebart sätt.

Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!