JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 ETN.fi  Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise
fredag 13 december 2019 VECKA 50


Teslas bilar får en programuppdatering som skulle kunnat rädda livet på föraren i Florida som krockade med en korsande långtradare. Tillsammans ska Teslabilarna kartlägga vilka radarekon som är farliga.

– Jag önskar vi kunde gjort detta tidigare, säger Teslas vd Elon Musk.

Funktionen Autopilot i Teslas bilar använder idag huvudsakligen kameran som sensor. Nu säger sig Tesla ha hittat ett nytt sätt att analysera radarreflektionerna som minskar sannolikheten för att radarn falsklarmar och bromsar för bland annat vägskyltar ovanför vägen, vilket är orsaken till att Tesla hittills avvaktat med att ge radarn för mycket inflytande.

En av komponenterna i lösningen är det faktum att Teslabilarna hjälper varandra att kartlägga vägarna. Om ett antal bilförare låter bli att bromsa för en viss radarreflektion uppdateras alla kartor med informationen att detta objekt inte är något som man behöver bromsa för.

Den 7 maj krockade en Tesla med sidan på en långtradare som gjorde en vänstersväng utan att lämna företräde till mötande trafik. Teslan såg inte långtradaren eftersom släpets undersida var ovanför den höjd som Teslans radar scannade och kontrasten mot himlen så liten att kameran sorterade bort objektet.

Olyckan hade inte skett i Europa eftersom släpvagnar här har sidoskydd som radarn skulle ha sett.

Inledningsvis kommer Autopilot-uppdateringen inte att påverka körningen alls. Istället kommer Teslabilarna bara att anteckna i sina kartor vilka radarreflektioner som är ofarliga och vilka som förarna bromsar för. Därefter kommer bilarna  gradvis att börja lita på kartorna, och odokumenterade reflektioner – som långtradarsläp tvärs över vägen – kommer att tolkas som hinder.

Ytterligare en orsak till Florida-olyckan var att föraren inte höll uppsikt. Ett mycket omdiskuterat designproblem i Autopilot är att många förare litar för mycket på den. Autopilot kallas för en betaversion av psykologiska skäl, men det hjälper inte. Vissa stänger rutinmässigt av larmet tre gånger i minuten – jo, allt du gör i en Tesla dokumenteras.

Programuppdateringen innehåller ett nytt försök att adressera denna förarbugg. Om föraren släpper ratten fler än tre gånger under en timme, måste hen stanna och lägga i parkeringsbromsen för att kunna aktivera Autopilot på nytt.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)