JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Here crowdsourcar trafikinformation

Köer, olyckor, parkeringsmöjligheter – från och med nästa år kommer bilar att rapportera denna typ av information i realtid till varandra. Tjänsten levereras av kartföretaget Here.

Enligt Here finns ingen trafikinformationstjänst idag som kan leverera på långa vägar så mycket data. Knepet är crowsourcing – gräsrotsgenererat innehåll. Here avlyssnar sensordata från personbilar och bygger upp en databas över den aktuella trafiksituationen. 

Till att börja med används senordata från bilar tillverkade av Audi, Mercedes-Benz och BMW – de tre företag som köpte Here av Nokia för ett år sedan. Senare kommer Here att rekrytera fler bilmärken som informanter.

Sensordata paketeras av Here till fyra stycken tjänster som kommer att börja licenseras under första halvåret nästa år: trafikförhållanden, potentiella faror, aktuell trafikskyltning och parkeringsmöjligheter.

Enligt Here kommer tjänsterna inte bara att reducera bilköer utan också minska antalet trafikolyckor. Dessutom tror Here att ADAS-system och förarlösa bilar kommer att vara betjänta av tjänsterna.

Here lagrar massor av information från fordonen, till att börja med hastighet, riktning och position.  Allt lagras anonymiserat.

Om varningsblinkersen aktiveras rapporteras detta till Heres moln, liksom om bilen gör en häftig inbromsning.

Bilden från bilens kamera analyseras för att identifiera vägarbeten, olyckor, avstängda vägbanor och temporära hastighetsgränser.

Om bilen inte har regnsensor kan den i alla fall rapportera hur mycket vindrutetorkarna pendlar eller om dimljusen är igång. Bilar har också sensorer som känner om däcken slirar, det vill säga att det är halt.

Sensordatat från bilarna kompletteras med information från bland annat väderlekstjänster och parkeringsbolag.

Efter att ha sammanställt alla uppgifter, kan Here rapportera till ett fordon att det närmar sig svansen på en trafikstockning, att ett annat fordon längre fram just tvärbromsat, eller att fordonet är på väg in i en snöstorm eller halka. 

Föraren får också prognoser om var det kommer att finnas lediga och billiga parkeringsplatser.

Here hoppas inte bara kunna licensera tjänsterna till fordonstillverare, utan också till kommuner, vägmyndigheter, telefontillverkare och apputvecklare.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)