Skriv ut

I somras utsåg grafik-processorföretaget Nvidia lilla svenska Wireless System Integration, WSI, till sin första officiella partner i Norden. Till skillnad mot andra partners bygger WSI hela produkter med trådlös uppkoppling runt Nvidias plattformar, inte enbart moduler. Just helhetsgreppet – att ta en idé hela vägen från förstudie till certifierad och färdig produktion – är WSI:s önskescenario.

Kistaföretaget WSI kallar sig självt ett designhus där den egna antenn- och radiokompetens sticker ut. Det är också där rötterna finns.

Jan-Åke Lindqvist, vd, och Jonas Strandell, operativt ansvarig och utvecklingschef, grundade företaget 2002. Dessförinnan jobbade de tillsammans på dotcom-bolaget ”A Brand New World”. Men mitt i ett utvecklingsprojekt gick företaget i konkurs.

Jan-Åke Lindqvist

– Då köpte vi ut projektet ur konkursboet. En vecka senare satt vi i nya lokaler. Det var en risktagning, säger Jan-Åke Lindqvist.

Räddningen var att företaget drog in andra affärer under tiden som de utvecklade produkten som initierat till start, ett PCMCIA-kort för 3G. Året därpå fick gänget bland annat i uppdrag av Ericsson att utveckla en gateway i fickformat mellan Mobitex och Bluetooth.

– Det var då vi kände hur väldigt kul och tillfredsställande det är att göra hela projekt, inte bara delar.

Sedan dess har ett stort antal utvecklingsprojekt hunnits med. Enbart under första halvan av detta år har företaget varit engagerat i cirka 60 olika projekt, varav runt 40 är aktiva just nu. Likaså är tillväxttakten strålande och företaget lönsamt. I fjol omsatte WSI cirka 32 miljoner kronor. I år väntas den siffran hamna över 40 miljoner.

Allt WSI gör sker i de egna lokalerna i Kista. Här har företaget just expanderat till ytterligare ett våningsplan, ett tredje. Och här utvecklas all hårdvara, från kraft och analogt till digitalt och mekanik, av de runt 20 anställda.

– Vi utvecklar även en del mjukvara, men vi jobbar mycket med partners som Realtime Embedded, Kombridge, i viss mån Prevas, och så handplockar vi från Berotec.

Även dessa utvecklare sitter hos WSI, vilket gör att företaget snarare sysselsätter uppåt 40 till 45 personer i sina lokaler.

– Våra partners är en ovärderlig del i verksamheten. Vi får även projekt den vägen eftersom vi kan ta ett helhetsansvar som inte våra partners är intresserade av eller kan ta.

Förmågan att ta en idé till färdig produkt kräver ett stort nätverk. För att hantera regulatoriska krav och typgodkännanden samarbetar WSI tajt med Intertek i Sverige, Cetecom i Tyskland och SGS i Asien.

Till detta kommer ett nära samarbete med ett 15-tal fabriker i Asien och Europa. Ofta är den fabriken som industrialiserat en produkt som gör testerna för det regulatoriska godkännandet.

I juli blev det också officiellt att Nvidia valt WSI som sin första partner i Norden. Det betyder att det svenska företaget numera är en del av Nvidia Jetson Embedded Platform Ecosystem.

Partnerskapet innebär att Nvidia dels släpper information kring sin teknikutveckling till WSI i förtid, dels genererar ett flöde av utvecklingsprojekt till företaget.

– Vi har fått prospekt från Nvidia under en längre tid, men nu har vi fått officiell partnerstatus, kommenterar Jan-Åke Lindqvist, och han fortsätter:

– Fast alla erbjudanden och diskussioner som vi numera har med Nvidia är uteslutande uppdrag där hela produkter eller system ska utvecklas. Det är en nytt för Nvidia.

Hittills har WSI dragit igång två projekt runt Nvidias GPU:er som det går att berätta om (se text nedan). Det är brittiska GameFace Labs cyklopliknande headset som skapar en virtuell verklighet för användaren samt finländska Solu Machines pyttelilla datorkoncept för så kallad social-computing. Båda är Android-baserade och använder Nvidias grafikprocessor Tegra K1.

Gameface-projektet var det som banade väg in till Nvidia. WSI kontaktades av det brittiska företaget som ville ha hjälp med att utveckla en ny generation VR-headset med allt inbyggt.

Från start var Nvidia inte så piggt på att lilla WSI använde företagets grafikprocessor. Företaget vill helt enkelt begränsa antalet designhus som jobbar med deras GPU:er eftersom det äter kraft ur företaget. Det var på nåder WSI fick tillåtelse, och Nvidia var tydligt med att det inte kunde lägga någon nämnvärd tid på projektet.

– Men vi fick förtroende och på bara fyra-fem månader kunde vi visa upp vad vi gjort. Nvidia blev väldigt imponerat av att vi utan access till någon som helst källkod fått allt att fungera. Då började vi tala verkligt samarbete.

Nvidia passar WSI som hand i handske, eftersom båda vill jobba världen över.

Redan idag kommer cirka 60 procent av WSI:s omsättning från utländska företag. Likaså uppvisar kundlistan en bra blandning mellan stora och små företag – runt 70 procent är storföretag, medan övriga är entreprenörer.

– Assa-Abloy ett företag som vi gör helhetsåtagande åt. Företaget pekar på fabriken vi ska använda, och vi sätter i produktion.

Framåt ser Jan-Åke Lindqvist framförallt stor potential inom IoT.

Idag har nästan alla börsnoterade bolag en IoT-agenda. I många fall handlar det om klassiska företag som aldrig har arbetat med radio, men som insett att de skulle kunna leverera en tjänst eller ett värde till sina kunder genom att koppla upp de egna produkterna.

Samtidigt är det väldigt svårt för ett företag utan erfarenhet att gå från situationen där man identifierat en möjlighet till att verkligen exekvera.

– Jag tror många sitter där ute och tänker att de vill hänga på och börja med IoT, men de vet inte riktigt hur de ska gå tillväga, säger Jan-Åke Lindqvist, och han fortsätter:

– De behöver hjälp med att förstå hur de kan använda IoT i sin affär. Det är ytterligare en tjänst som vi just nu håller på att addera.

Denna artikel har publicerats i september i Elektroniktidningen, därefter har Allgon köpt WSI, se artikel här (länk).

Läs även: Brittiskt VR-headset och finländsk fickdator (länk)