JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Sedan igår är alla Teslabilar som rullar av tillverkningsbandet hårdvarumässigt redo för full autonomi. Men initialt har de inte ens funktionen Autopilot. Det avslöjade Teslas vd Elon Musk i natt svensk tid. 

De nya modellerna i Teslas samtliga familjer, S, X och 3, använder en plattform kallad Hardware II med åtta integrerade kameror, tolv ultraljudssensorer och framåtriktad radar. Precis som i Volvos Drive Me-projekt körs algoritmerna i Nvidia-processorkort.

De nya bilarna kommer till att börja med att fungera som tysta baksätesförare, i ”shadow mode”, och fantisera om hur de själva skulle agerat jämfört med förarnas beteenden i olika situationer.

Allftersom de körda milen ackumuleras till miljoner, kommer lärdomar att dras och algoritmer att justeras till dess att Elon Musk känner sig trygg med att hans bilar är säkrare förare än hans kunder. 

Därefter kommer självstyrningsfunktioner att bjudas ut som mjukvaruuppgraderingar, till att börja med adas-funktioner som kollisionsvarning, adaptiv farthållare, lane holding och automatnödbromsning.

Innan nästa år är slut hoppas Elon Musk att kunna erbjuda självkörning enligt den högsta klassificeringen, det vill säga att bilen inte behöver någon förare alls.

Närmare bestämt ska hans bilar då kunna plocka upp en passagerare i Los Angeles, droppa av hen i centrala New York och sedan parkera sig själv. Även laddningen ska sköta sig själv.

En mjukvaruuppgradering som aktiverar full autonomi kommer att kosta 8000 dollar. Detta är samma affärsmodell som Tesla använder för batterierna i sina elbilar – de finns på plats men ger bara den räckvidd kunden betalar för.

Algoritmerna är deep learning-nät utvecklade på Tesla. Hardware II-plattformen kommer inte att licenseras till andra biltillverkare eftersom de enligt Elon Musk är för hårt integrerade. Detta betyder även att de nuvarande Hardware I-Teslorna inte kan uppgraderas.

Under presskonferensen efter annonseringen gav Elon Musk en känga till media för bevakningen av dödsolyckan i Florida. Om reportrar skapar en rädsla för självkörande bilar, ”så dödar ni människor.” Enligt Elon Musk kommer hans bilar körda i full autonomi att vara betydligt säkrare förare än människor.  

MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)