Skriv ut

För första gången öppnar Sony en inkubator utanför Japan med målet att hitta fler innovationer som kan ge nya intäkter. I Lund hoppas företaget bland annat på sakernas Internet för företagstillämpningar, skriver DI Digital.

– Vi tror att vi kan fånga upp helt andra idéer här än i Tokyo. Europa är en marknad med andra förutsättningar och andra kunder. Vi räknar med att det också kommer att synas på idéerna som pitchas, säger Shinji Odashima till DI Digital.

Han har det globala ansvaret inom Sony för att skapa nya affärer genom inkubatorprogrammet Seed Acceleration Program.

Sedan starten för två år sedan har 550 idéer presenterats av 1500 anställda i Japan. I sju omgångar har idéerna bedömts av en jury bestående av såväl koncernledning som av representanter från Tokyos lokala startup-community.

De idéer som valts ut får sedan utvecklas av de anställda under tre till sex månader, för att därefter gå vidare till kommersialisering inom koncernen, skriver DI Digital.

Inkubatorn startades för att fånga upp idéer inom företaget men är numera öppen även för andra.

Hittills har fem produkter sprungna ur den japanska inkubatorn kommit ut på marknaden, bland annat en universalfjärrkontroll som bygger på e-bläck och som är anpassad för det smarta hemmet samt ett uppkopplat klockarmband. Dessutom har man ingått två samarbeten med andra företag som resulterat i ett smart lås för ytterdörrar och en drönare.

Idag var det premiär i Lund med åtta idéer som presenterades för personer ur koncernledningen.

Kategori: Nyheter