JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Om ett år ska svenska Nevs börja tillverka sina första elbilar i den egna fabrik som just nu byggs i Kina. Utvecklingsarbetet sker främst i Trollhättan, där huvudkontoret ligger. Här jobbar företaget också med en nationell elbil för Turkiet. Och framtidens bil.

FAKTA Nevs, kort för National Electric Vehicle Sweden, bildades 2012 när svensk-kinesiske Kai Johan Jiang köpte tillgångarna i Saab Automotives konkursbo. Företaget utvecklar numera enbart helt elektrifierade bilar. Det sysselsätter drygt 900 personer i Trollhättan, varav cirka 700 är fast anställda. I Kina har Nevs drygt 130 anställda i Tianjin och Peking. I Tianjin bygger företaget just nu en fabrik som, när den är klar i början av år 2018, ska tillverka elektrifierade bilar baserade på Saab 9-3 för den kinesiska marknaden. De första bilarna ska skeppas under mitten av 2018.

För ett år sedan beställde kinesiska Panda New Energy 150 00 elbilar av Nevs. Plattformen till bilarna bygger på Saab 9-3, men är elektrifierad och ska säljas i Kina under namnet Nevs 9-3.

Utvecklingsarbetet av den elektrifierade plattformen har huvudsakligen skett i Trollhättan. Här är projektet inne i en intensiv fas. På inhägnat område genomgår ett antal bilar en mängd tester inför certifiering så att de kan sättas i produktion om cirka ett år.

Då ska bilarna tillverkas i Kina – i den fabrik som Nevs håller på att bygga i den kinesiska kuststaden Tianjin.

I avtalet med Panda New Energy ingår även att leverera 100 00 eldrivna miniskåpbilar. För att kunna uppfylla denna del köpte Nevs i början av året in sig till hälften i kinesiska New Long Ma (NLM), som bland annat tillverkar en av Kinas mest sålda el-minivan. NLM har en fabrik i Fujian med cirka 1 50 anställda och de första bilarna som ryms inom avtalet håller just nu på att byggas där.

I dagsläget är Kinaprojektet det största i Trollhättan. Utöver det arbetar Nevs med den turkiska regeringen som vill skapa en nationell elbil baserad på 9-3-plattformen. I Turkietprojektet arbetar runt 140 ingenjörer, varav ett 40-tal kommit till Sverige från Turkiet enbart för detta uppdrag.

Både Kina- och Turkietprojektet arbetar med samma elektrifierade plattform, medan karosserna ska anpassas efter tycke och smak i respektive land. Till skillnad mot Kinabilen kommer Nevs inte att tillverka Turkietbilen, utan företaget är enbart ansvarigt för utvecklingsarbetet.

Det tredje projektet i Trollhättan har en horisont som ligger några år längre bort i tiden. Här arbetar ingenjörsteamet med bilmodeller som är tänkt att börja rulla ut år 2019 eller 2020.

Framtidens bilar, som Nevs kallar det, blir redan från start optimerade för eldrift. Stort fokus kommer också att ligga på mobilitetslösningar och förarlöst. Dessa bilar ska säljas på en global marknad, men framförallt i Europa och Kina.
Bilarna som ska säljas på den europeiska marknaden ska tillverkas i Trollhättan.

 

MER LÄSNING:
 
magasinet

223 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)