Skriv ut

Det finns många som sysslar med att förmedla komponenter som inte längre tillverkas eller som det är brist på. Distributören Fusion trycker gärna på att verksamheten finns i Europa, USA och Asien plus att företaget har strikta rutiner för att spåra alla komponenter tillbaka till fabriken där de en gång tillverkades, allt för att förhindra att falsarier letar sig in hos kunderna.

– Nån måste fylla hålen och vi är inte bundna till vissa leverantörer utan kan erbjuda vad som helst, säger Paul Romano som är verksamhetsansvarig på den amerikanska distributören Fusion Worldwide.

Företaget grundades år 2001 lagom till att IT-bubblan sprack. Det sysslar med att förmedla svårfunna komponenter, men också med att hitta köpare till överskottspartier. Verksamheten med lager och kontor finns i USA, Asien och Europa, närmare bestämt i Boston, San José, Singapore och Amsterdam.

I motsats till andra distributörer har Fusion inte en katalog som talar om vad man kan hitta på hyllorna, faktiskt försöker företaget ha så litet lager som möjligt. Den som vill veta vad som finns att tillgå gör bäst i att ringa. Verksamheten handlar i mångt och mycket om att ha rätt kontakter hos tillverkande företag och andra distributörer för att veta vilken komponent som finns var.

– Vi arbetar med tusentals distributörer och kan snabbt ta fram det som efterfrågas.

Basen i verksamheten är att hjälpa kunder som behöver reparera äldre elektronik där komponenterna inte längre går att köpa via de vanliga kanalerna. En del av verksamheten handlar också om att hjälpa kunderna när det uppstår brist och tillhörande allokering på nya komponenter.

Just nu gäller det vissa flashminnen till SSD-diskar, vilket beror på att tillverkarna är i full färd med att ta steget från 2D- till 3D-teknik. Övergången har inte riktigt gått så smidigt som planerat så disktillverkarna har svårt att få tag på ”rätt” komponenter.

Alla som handlat på spotmarknaden vet att det finns gott om fallgropar. Det kan handla om rena falsarier, som att kapslarna är tomma eller ommärkta, till att komponenterna förvarats felaktigt eller att rullarna inte har samma komponent i början som i slutet.

– Vi är ledande på kvalitet och har byggt upp en stark inspektionsprocess med egna standarder som är accepterade av försvars- och rymdindustrin, säger Paul Romano.

Mycket handlar om att de personer som inspekterar komponenterna är erfarna. Hos Fusion ligger genomsnittet på 8,5 år. 

– De vet hur en förpackning eller etikett ska se ut.

Exempelvis kan tillverkaren ha gjort något ”misstag” vid tryckningen av etiketten – i likhet med frimärket Tre skilling banco som trycktes i fel färg. Det går att känna igen och visar att förpackningen är äkta.

En annan del i arbetet är att spåra komponenterna hela vägen tillbaka till fabriken som tillverkade dem för att ta reda på vem som ägt dem och hur de har förvarats. Här kan ommärkning som bland annat en del distributörer liksom OEM- och EMS-företag gör vara till hjälp. Allt företaget kommer fram till redovisas i ett protokoll.

– Vi försöker vara så transparenta gentemot kunderna som det bara går, säger Paul Romano.

Dessutom har Fusion en försäkring på maximalt fem miljoner dollar om något ändå skulle slinka igenom,

– Vi har aldrig behövt utnyttja den.

Fusion omsätter runt 400 miljoner dollar. Några svenska företag på kundlistan är Atlas Copco,  ABB och Saab.