JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Ford köper ett AI-bolag i Pittsburgh grundat av två avhoppare från Ubers och Googles självkörningsprojekt. Bolaget är bara en månad gammalt, vilket demonstrerar desperationen i jakten på AI- och mekatronikkompetens.

Fords förhoppning är att Argo AI som företaget heter ska koka ihop självkörningsteknik som Ford sedermera i sin tur ska kunna licensiera ut. 

Fast den primära uppgiften blir att hjälpa till att få ut Fords egna självkörande bilar till år 2021, som Ford utlovat. Många biltillverkare har lovat självkörning i samma tidsram, så Ford kände väl sig tvunget att också räcka upp handen, gissar Elektroniktdiningen. Återstår nu bara att implementera. Och det är inte det lättaste, för talangerna är redan värvade.

Det senaste åren har IT-företag som Google, Microsoft och Baidu i det närmaste utfiskat universiteten på kompetens inom AI-tekniken deep learning, som är en av grundpelarna för självkörning genom att den används för att tolka de sensordata som bilarna samlar in.

Det finns fortfarande ett och annat fynd kvar att göra i det glesnande beståndet av AI-arbetare. Det hoppas i alla fall Ford, som kastade ut kroken i Pittsburgh, i närheten av Carnegie Mellon-universitet och fick Argo AI på kroken.

Om Argo hade varit en riktig fisk, hade IBM varit tvungen att kasta tillbaka den. Den kläcktes nämligen för bara en månad sedan.

Men skenet bedrar. Argo är inget yngel utan har i sin ledning Bryan Salesky som jobbat i flera år med Googles självkörande bilar, och Peter Rander, som ledde Ubers självkörningsexperiment till år 2016.

Ford blir majoritetsägare i Argo och  ska hjälpa till att fylla Argo med arbetskraft från sina egna avdelningar. Argo ska i övrigt bli ett oberoende dotterbolag med stor frihet.

Bryan Salesky hoppas ha tvåhundra personer på Argo AI innan året är slut. Både han och Peter Rander har pluggat på Carnegie Mellon National Robotics Engineering Center i Pittsburgh, och gissningsvis är de i full färd med att  värva studenter, personal och projekt på sina gamla institutioner där.

Vad som nu finns kvar att plocka – Ubers självkörningspersonal är i stor utstrckning värvad på samma center.

Kombinationen av mekatronik och AI måste vara en av de lönsammaste utbildningarna att satsa på just nu. Och folk med erfarenhet, som Bryan Salesky och Peter Rander, är ovärderliga. Och det vet de, och de botaniserar ivrigt bland erbjudandena. 

Huggsexan om kompetensen hettade till i slutet av januari när Tesla stämde Sterling Anderson – en före detta chef inom Autopilot-programmet – med anklagelsen att han stulit med sig hundratals gigabyte företagshemligheter och försökt värva ett dussin gamla kollegor bort från Tesla till sitt eget företag Aurora. Sterling Andersons partner är i sin tur den tidigare chefen för Googles självkörningsprojekt, Chris Urmson. 

Det långt ifrån bara Ford som försöker ta fram säljbara komponenter för självkörning.  Volvo Cars har samma upplägg tillsammans med Autoliv.

Google har Fiat Chrysler som kund. Dessutom finns  Bosch, Ricardo–Windriver, Delphi–Mobileye, Cruise–GM–Lyft och Nutonomy –  alla med lösningar i lika mognadsstadier.

MER LÄSNING:
 
magasinet

222 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)