Skriv ut

I ett tal på motorshowen i Geneve slår Volvochefen Håkan Samuelsson fast att batteribilar är det elektrifieringsspår som Volvo satser exklusivt på. Inga vätgasbilar är planerade. 

– Vi tror att vi måste fokusera på en huvudenergikälla och vi tror på elektrifiering för det är mer flexibelt, säger Håkan Samuelsson.

– Visst kan vi ha fel. Och det är klart att man aldrig ska säga aldrig, men just nu är det viktigt för oss att vara tydliga. 

Toyota, Honda och Hyundai är några av de konkurrenter som idag utvecklar vätgasbilar. 

– Gräset är alltid grönare på andra sidan och det händer alltid nya saker, men batterielektrifiering är det som vi tror på. Med väte behövs en helt ny infrastruktur igen och jag tror det finns en gräns för vad folk kommer att investera i.

På forskningsfronten har Volvo pågående projekt med vätgasbilar och räckviddsförlängare på vätgas bland annat med svenska Powercell.

Volvos första batteribil släpps 2019. Både den lilla och den stora plattformen elektrifieras just nu och Volvo har inte avslöjat vilken som blir först klar.

Det är numera inte bara civilisationens överlevnad som kräver elektrifiering av bilflottan – elbilar har till slut även börjat locka konsumenter.

– Körupplevelsen med en helt elektrisk bil är verkligen mycket god med hög acceleration och ingen eller nästan inga oljud från transmissionen, så allteftersom vi drar ner priset blir det en allt mer attraktivt erbjudande, säger Håkan Samuelsson.

Vad gäller rena dieselbilar har de bara ett par år kvar att leva hos Volvo. Europas utsläppsmål på 95 g/km år 2020 kan omöjligen mötas med diesel, enligt Håkan Samuelsson.

– Där fungerar bara elektrifiering. Att förbättra förbränningsmotorns effektivitet är i stort sett avslutat, så nästa steg måste vara hybridifiering och helt elektriska bilar.