JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Allt fler kopplar upp sina produkter till Internet, men få tar steget till att leverera en tjänst med sin produkt. Syftet är oftast att minska kostnaden med IoT, inte öka intäkterna med en tjänst. För det krävs en ny affärsmodell, menar teknikkonsulten Northstream som idag släpper en guide i ämnet på uppdrag av Telenor Connexion.

Digitalisering är likt IoT ett modeord. Samtidigt gör tekniken skillnad, men för att nå ett lukrativt resultat kan det vara på sin plats att tänka igenom sin affärsmodell ett varv extra innan strategin omsätts i verklig handling. Det menar teknikkonsulten Northstream i en dagsfärsk IoT-guide.

– De ursprungliga affärsmässiga anledningarna till att koppla upp produkter har oftast varit att realisera kostnadsbesparingar, till exempel genom att optimera service och underhåll. Men för många företag finns det en ännu större möjlighet i att skapa nya affärsmodeller för att öka intäkterna, addera värde till sitt erbjudande och bygga djupare kundrelationer, säger Bengt Nordström, vd på Northstream.

Att skruva på affärsmodellen är aldrig en lätt uppgift för ett företag. Det kräver en förändring i tänkesätt och påverkar allt från strategi och processer till människor och teknik.

– Både i kontakt med kunder och genom forskning har vi sett att det största hindret för ett företags digitala transformation är brist på kunskap. Därför har vi låtit ta fram detta white paper som tillsammans med vår etablerade steg-för-steg-metod guidar företag genom hela processen, säger Mats Lundquist, vd på Telenor Connexion.

Mats Lundquist må kalla texten white paper men guide är en tydligare benämning på det digitala häftet "From product to a connected product-as-a-service", där fullversionen består av 18 sidor.

Guiden är gjord på uppdrag av Telenor, som också bidrar med underlag till två fallstudier.

Det ena tar upp förvandlingen av Swegon, som gått från att sälja produkter som reglerar inomhusklimatet till installatörer, till att sälja inomhusklimat som en tjänst till fastighetsägare. Det andra analyserar vatten- och pumpteknikföretaget Xylem, vars produkter numera kan styras på ett effektivt sätt och säljs som en paketlösning där service ingår.

Tanken är att den färska guiden ska ge råd och addera kunskap i den strategiska förändringsprocessen som ett produktföretag måste gå igenom för att skapa en affärsmodell kring en uppkopplad produkt som tjänst. För Northstreams del är det viktigt att påpeka att IoT-guiden är skriven i syftet att ge en objektiv och oberoende syn kring strategiska frågor.

Det finns två versioner av guiden, en fullständig på 18 sidor och en sammanfattning på 5 sidor. Båda är gratis, men det krävs registrering.

Här kan du ladda ner fullversionen (länk) samt sammanfattningen (länk).

 

MER LÄSNING:
 
magasinet

223 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)