JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Redan i sommar rullar den första prototypen av en förarlös fjärrstyrd batteridriven lastbil på vägarna. Företaget bakom heter Einride och det futuristiska fordonet kallas för en T-pod.

År 2020 ska en flotta på 200 T-podar rulla ut och kontrakt är redan skrivna för 60 procent av deras kapacitet. Den första sträcka som trafikeras blir Helsingborg–Göteborg som kommer att täckas av en kapacitet på två miljoner pallar per år. 

T-podarna kör huvudsakligen sig själva på motorväg men kan dessutom fjärrstyras av en övervakande chaufför.

I paketet ingår laddinfrastruktur och laddstationer. Uppladdningen sker automatiskt. Körsträckan på en laddning ska vara 200 km. 

Bland de anställda finns personer med bakgrund i Volvo Trucks, bland annat vd Robert Falck. En designer är hämtad från Uniti, elbilen från Lund.

Astronauten Christer Fuglesang är rådgivare.

Lastbilen har ett batteripaket på 200 kWh, är 7 meter lång och väger 20 ton vid full last vilken utgörs av 15 lastpallar.

MER LÄSNING:
 
magasinet

223 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)