Skriv ut

Bilarnas OBD-port skapades ursprungligen som ett hjälpmedel för verkstäderna, inte för olika realtidstjänster som nyttjar den interna informationen. På den tyska bilbranschens kongress i Berlin förra veckan föreslog Christoph Grote från BMW att OBD-porten ska vara stängd under körning. Data ska istället distribueras via molnet och under överinseende av biltillverkarna, rapporterar EETimes.

Det har vuxit upp en undervegetation av företag som nyttjar data från OBD-porten för olika tjänster som billigare försäkringar för den som har en viss körstil till färdskrivare och ekokörningsappar. 

Går förslaget igenom blockeras OBD-porten så for bilen rullar iväg. Istället ska data lagras i en molntjänst som biltillverkarna har kontrollen över. 

Därmed skulle risken för cyberattacker minska, det blir enklare för tjänsteleverantörerna eftersom det inte finns någon standard för data på bussen och olika tillverkare gör på olika sätt och slutligen lyfter Christoph Grote fram att konkurrensen blir rättvis, skriver EETimes.

Från databasen ska tjänsteleverantörerna kunna hämta data för tjänster som trafiksäkerhet, märkesspecifika tjänster, fordonsövervakning  och data som rör föraren användning av bilen.

För bilverkstäderna skulle ingenting ändras. De kommer fortfarande att kunna hämta data via OBD när fordonet är parkerat.

Än så länge verkar bara de tyska biltillverkarna stå bakom förslaget. Senare i år ska de komma med ett formellt förslag.