JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tanken är att dra igång så kallade hubbar för svenska cleantech-företag som behöver hjälp att marknadsföra sig internationellt. Idag invigs den första i San Francisco. Climeon – som skapar el från spillvärme – är ett av företagen som är med från start.

– Hubben är en del av den svenska exportstrategin. Det är ett försöksprojekt som vi kommer att utvärdera om två år. Då vill vi se mätbara resultat av vad den här typen av insatser kan leda till, säger Anneli Eriksson, chef på avdelningen för affärsutveckling på Energimyndigheten, i ett pressmeddelande.

Energimyndigheten finansierar projektet.

Hubben som invigs idag ligger i Business Swedens lokaler i San Francisco. Det är den första av tre planerade, med syfte att förbereda svenska företag för en internationell marknad genom bland annat rådgivning och nätverksbyggande.

Framöver ska även liknande hubbar sjösättas i London och Shanghai.

Climeon, grundat 2011, är ett av drygt tjugo tillväxtföretag som ansökt om att få vara med i projektet. Sedan starten har företaget stöttats av Energimyndigheten.

– Det är väldigt uppmuntrande och stärkande att vi får fortsatt stöd nu när vi utökar vår expansion i USA, säger Thomas Öström, vd på Climeon, i samma pressmeddelande.

 

MER LÄSNING:
 
magasinet

221 stycken elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)