JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Toyota bygger bilar på Nvidias PX-kort

Japanska biljätten Toyota är i full färd med att utveckla självkörande bilar för marknadsintroduktion på Nvidas självkörningskort PX. 

Det finns redan mer än 80 kunder som använder Nvidias PX-kort för att utveckla självkörande bilar. En av dem är Volvo i projektet Drive Me som ska starta under året. En annan är Paccar, som tar fram en självkörande lastbil på PX.

Men Toyota annonserar dessutom att det kommer att släppa skarpa bilar som använder PX.

– Det här handlar inte bara om utveckling utan om att introducera fordon på marknaden, säger Nvidias Danny Shapiro till nyhetsbyrån Reuters.

– Japans största biltillverkare kommer att använda vår plattform, konstaterar han.

Nvidia har vunnit många kunder i pilotprojekt eftersom man varit ensam om att kunna erbjuda realistisk hårdvara för att testa de mest avancerade formerna av självkörning på väg. Främst handlar det om att stödja AI-tekniken deep learning, som används för att tolka innehållet i kamerabilder.

Toyotas annonsering demonstrerar hur kunder nu går vidare och bestämmer sig för att använda PX också i skarpa produkter. 

Detta trots att Nvidia är en färsk aktör inom fordonselektronik och inte har någon erfarenhet av de säkerhetskrav och driftkrav som ställs på fordonselektronik – om en PC, server, superdator eller mobiltelefon med en Nvidia-processor kraschar, är det ingen som dör.

Men Nvidia kan vara på väg att etablera sig som en gigant inom fordonselektronik, inom den blivande jättenischen självkörning.

Tyska Bosch har exempelvis byggt en självkörningsdator kring det senaste PX-kortet. Och tillsammans med kinesiska Baidu tar Nvdia fram en självkörningsplattform för bilar som andra tillverkare ska kunna licensera.

Enligt Reuters har Audi och Mercedes annonserat att de kommer att introducera PX-baserade fordon på marknaden år 2020 respektive 2018.

Drive PX är hjärnan i den självkörande bilen, som tar emot och analyserar sensordata från kameror, lidar, ultraljud och radar och räknar ut hur bilen ska styras. 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)