Skriv ut

Det var precis som det ska vara. Solen strålade från en klarblå himmel och flaggorna smattrade i vinden. Faktiskt blåste det så friskt att tältet – där invigningen av Kitrons nya Jönköpingsfabrik ägde rum i torsdag – skakade så att besökarna befarade att det skulle blåsa omkull.

Jönköpingsfabriken i siffror

Antal anställda: 180 personer, 50 fler än för ett år sedan
Yta: 8000 kvm varav 5000 kvm produktion. Kan utökas med 2000 kvm.
Renrum: 500 kvm klass 10 000
Antal ytmonteringslinor: fyra, varav en för prototyper
Antal olika produkter under ett år: över 500 stycken
Montering av kompletta produkter för åtta kunder
Test: 2D-avsyning av lodpasta i alla linorna, 2 st AOI, 2 st röntgen, manuell avsyning plus det egenutvecklade testsystemet SATS.
Takhöjd: 12 m
Klimat: 22°C, 37-45 % luftfuktighet, säkerhetsklass 3. Snart också ett högsäkert område.

– På tre år har vi uppgraderat fabrikerna i Norge, Litauen och nu i Sverige, vi har gått igenom en investeringscykel som gett oss en miljard kronor i omsättning, sade Kitrons koncernchefen Peter Nilsson när han invigde den nya fabriken i torsdags i förra veckan.

Sverige har snabbt seglat upp som den största marknaden för norska Kitron. De svenska kunderna stod det senaste kvartalet för 52 procent av omsättningen. 

– Vi har tidigt kommit in i nya generationer av produkter, vi kommer att se ännu mer av det framöver vid produktväxlingar. Det är projekt vi jobbat med i många år, långt innan jag kom in på företaget.

De flesta av kunderna tillhör skaran som uppskattar närhet till en fabrik och som har produkter som kräver kunskap, certifieringar och i vissa fall även säkerhetsklassning. De återfinns framförallt inom försvar, rymd, medicin och telekom. Några av namnen på listan är Saab, Maquet, Huskvarna, Infinera, Getinge, Electrolux, Net Insight och Cellavision.

– Samtidigt är priset alltid viktigt. Det är en konkurrensutsatt marknad.

Kostnaden för flytten inklusive nya maskiner gick på 25 miljoner kronor. För det har företaget fått en ändamålsenlig lokal på 8000 kvadratmeter med fyra ytmonteringslinor varav en har helt nya maskiner av Fujis senaste modell i Aimex-familjen.

– Ambitionen är att automatisera två av linorna i år. År 2020 ska hälften av koncernens linor vara automatiserade, säger Peter Nilsson.

Alla ytmonteringslinor är såklart redan automatiserade, det handlar om slutmonteringen där elektroniken bara är en del. Automatisering sänker kostnaden men ger också jämnare och högre kvalitet. 

Företaget experimenterar med en Yumirobot från ABB men många av de moment som ska automatiseras kan använda betydligt enklare lösningar. Två exempel är att limma ihop två delar och sätta ihop en optisk produkt med linser, mekanik och elektronik. 

Ett annat exempel kommer från Norge där företaget har utvecklat en robot som gör så kallad depanalisering på extremt tjocka kretskort genom att fräsa loss dem ur ramen.

– I Norge har vi en kund som kör helautomatiserat, det är en svensk kund, och i Jönköping ska vi helautomatisera åt en annan kund.

Automatiseringen innebär dock inte att personalen kommer att minska.

– Det handlar också om att det är oerhört svårt att hitta kompetens. Hela regionen konkurrerar om samma människor, säger Peter Nilsson.

Ett annat område som Kitron satsar på är AR, förstärkt verklighet. Tekniken kan användas som hjälpmedel vid utbildning av nya operatörer men också under produktionen. I en enkle demo under invigningen fick montören instruktioner via en video hur monteringen skulle ske. Varje moment bekräftades med ett klick på en virtuell knapp. 

Även AR-lösningen är egenutvecklad och ska börja användas praktiskt denna vecka.