JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Elbilar som användes för att ladda en byggnad hade cirka tio procent bättre laddningskapacitet efter ett år än kontrollgruppen. Ja, bättre. Inte sämre. Forskare på University of Warwick har slipat på algoritmerna för laddprocessen.

Idén är gammal, att låta elbilens batteri fungera som hembatteri när bilen är parkerad – alltså att inte bara suga i sig energi utan också bidra med energi eller balansera elnätet.

Men enligt en allmän uppfattning finns en uppenbar baksida: bilbatteriet är dyrt nog som det är och att använda det ännu mer skulle korta dess livslängd.

Men så behöver det inte vara, konstaterar en forskargrupp på University of Warwick.

Under två år genomförde forskarna femtio mätserier på kommersiellt använda bilbatterier och tog fram en noggrann modell av hur de degraderas beroende på faktorer som ålder, temperatur, laddtillstånd, laddström och urladdningsdjup.

Därefter tog de fram laddningsalgoritmer och ett smart laddsystem. En av parametrarna är hur mycket energi det enskilda fordonet använder till dagliga resor.

Sedan var det dags att testa teorierna mot verkligheten. Under ett år kopplades universitetsanställdas parkerade elbilar in i forskarnas eget hus på universitetsområdet.

Och tro det eller ej – när året var slut hade provbilarnas batterier i jämförelse med en kontrollgrupp tappat 9,1 procent mindre av sin kapacitet att lagra energi, och 12,1 procent mindre av sin kapacitet att leverera effekt.

Testet genomfördes av Kotub Uddin och hans kollegor på Warwick manufcaturing group, i samarbete med Jaguar Land Rover.

Kotub Uddin

– Våra resultat gör vehicle-to-grid ännu mer intressant för fordonstillverkare. Det är inte bara ett effektivt stöd för elnätet – och därmed en nätt liten inkomstkälla – utan vi har också visat att det finns en klar möjlighet att det dessutom kan förlänga livslängden på fordonsbatterier, säger Kotub Uddin.

Elektroniktidningen hittar två förklaringar till fenomenet i forskarnas artikel.

Degraderingen är större när batteriet är mer laddat – därför kan det tjäna på att  laddas ur. Men inte för mycket. För när man använder ett batteri blir det som varmast – vilket sliter – när det är ganska tomt eller ganska fullt. 

Så man vill hålla laddningen i ett område i mitten. Det betydde i studien att ett batteri som dagligen användes mellan en och två femtedelar av sin laddning för körning, tjänade i livslängd på att till viss del laddas ur när den var parkerad.

För att teorin ska fungera i praktiken krävs alltså en smart laddstation som kan prata med batteriet om laddning och förbrukning.

Forskningsartikeln har rubriken ”On the possibility of extending the lifetime of lithium-ion batteries through optimal V2G facilitated by an integrated vehicle and smart-grid system” och kan läsas här (länk).

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)