JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Taxiförmedlaren Lyft öppnar en ny enhet för självkörning, Level five, med hundratals anställda innan slutet av nästa år. Avdelningen ska ta fram teknik för självkörning. Dessutom bjuder Lyft in alla tillverkare att koppla sina självkörningsbilar till Lyfts taxi-app.

År 2021 kommer majoriteten av de taxiresor som Lyft förmedlar att ske i förarlösa bilar. Det tror i alla fall Lyft. 

Företaget ser två vägar som leder till det målet. Och väljer att ta båda.

För det första ska Lyft ta fram teknik för självkörning: hårdvara, mjukvara, kartdata och tjänster.  Tekniken ska erbjudas till biltillverkare som vill uppgradera sina fordon med självkörningsteknik.

Det spekuleras att en kundgrupp också kan vara Lyfts ordinarie förare, som kan erbjudas en möjlighet att göra sina fordon självkörande medan de själva är upptagna med annat.  

Elektroniktidningen spekulerar att Lyft kanske också vill montera lidar på sina ordinarie förares bilar för att skapa detaljerade dynamiska kartor som självkörande bilar i sin tur kan utnyttja.

På frågan om Lyft inte kommer sent in i matchen med tanke på alla andra som redan utvecklar självkörningsteknik, svarar Lyft att det har blivit betydligt billigare idag att utveckla sådan teknik, än för bara några år sedan.

Lyfts knep är att bygga sin teknik av andras komponenter, både mjukvara och hårdvara. Företaget ska exempelvis inte utveckla en egen lidar, utan paketera andras teknik. Svenska Zenuity har samma angreppssätt.

Lyft annonserar till skillnad från konkurrenten Uber inga planer på att ta fram en egen självkörande bil.

Utöver detta försök att bli leverantör av självkörningsteknik, bjuder Lyft in existerande biltillverkare att ansluta sina självkörande bilar till Lyfts taxi-app.

Därmed kommer appens användare att kunna välja mellan normal Lyft-taxi med mänsklig förare, och robot-taxi utan förare. En av Lyfts partners, Nutomony, ska testa konceptet i Boston innan året är slut.

Också General Motors, Waymo och Jaguar är existerande Lyft-partners som kan tänkas komma att göra liknande annonseringar. Men nu går alltså inbjudan ut till alla – Lyft vill bli spindeln i nätet som organiserar resandet i alla självkörande bilar. 

Lyft har idag verksamhet i 350 städer och en fungerande teknik för att snabbt koppla samman människor som vill resa med bilar som kan skjutsa dem.

Den nya avdelningen på 4600 kvadratmeter och ska öppna i Palo Alto denna månad.

Lyft ser en utveckling där företagets app gradvis kommer att förmedla allt fler förarlösa resor. 

Under en övergångsperiod tror Lyft att detta kommer att öka trafiken även för förarkörda Lyft-bilar. Tanken är att de sänkta priserna kommer att öka antalet stamkunder och eftersom robottaxibilarna inte omedelbart kommer att kunna ta alla typer av körningar – som färdtjänst – kommer det att behövas fler mänskliga förare.

MER LÄSNING:
 
magasinet

230 elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)