Skriv ut

5,1 procent av orden blir fel när Microsofts datorprogram försöker tolka ett telefonsamtal mellan två människor. Det är samma felprocent som en mänsklig sekreterare har. Det här är konstigt nog andra gången som Microsoft gör anspråk på samma rekord, men det finns en logisk förklaring.

Redan för ett år sedan ansåg sig Microsoft ha kommit ikapp människans felprocent på det språktest som kallas Switchboard – om du kanske tycker dig känna igen nyheten?

Förklaringen är att människans felprocent på den tiden ansågs ligga på 5,9 procent. I våras föreslog forskare på IBM att 5,1 procent var en rimligare skattning av människors prestanda, efter att ha gjort nya experiment. 

Forskningssamfundet accepterade ändringen. Microsofts forskare accepterade den gissningsvis lite motvilligt. Men nu får de sin revansch. De har tagit sig i kragen och lyckats nå även den nya gränsen. Du kan läsa deras forskningsrapport här (länk).

De har petat på flera delar av sitt verktyg. Bland annat har deras artificiella neuronnät utökats med en ny del och dessutom väger de in en större del av de tidigare samtalet i analysen, vilket betyder att deras analys kan ta mer hänsyn till det ämne som samtalet handlar om just då.

Forskarna påpekar att Switchboard bara är ett av många test och att datorer fortfarande är sämre än människor i brusiga miljöer, när mikrofonen är långt borta, när dialekten är svår och när det finns lite träningsdata att öva systemet med.

Forskarnas tidigare resultat används bland annat i Microsofts personliga assistent Cortana.

Switchboard är en 260 timmars inspelning från 1990 av telefonsamtal på engelska mellan 543 amerikaner, slumpmässigt sammankopplade, diskuterandes ett av 70 slumpmässigt valda samtalsämnen. 

Här kan du höra ett litet klipp ur Switchboard: länk.