Skriv ut

Franska Dibotics vill preprocessa data från sensorerna innan de skickas vidare till den självkörande bilens dator. En systemlösning med ett chip som kör Dibotics algoritmer på lidardata, är under utveckling.

En lidar är en ljussensor som mäter avståndet till punkter i fordonets omgivning och levererar koordinaterna för dessa punkter som utdata. De används för att bygga upp en 3D-modell av omgivningen.

Det är en smartare systemlösning att låta lidarn leverera denna 3D-modell istället för att skicka koordinat-rådata till självkörningsdatorn, anser Dibotics. Det avlastar självkörningsdatorn och minskar datatrafiken dramatiskt.

Modelleringssteget att gå från koordinater till 3D-karta, kallas 3D-SLAM, simultaneous location and mapping. Dibotics har en sensoroberoende 3D-SLAM-algoritm som företaget vill köra i ett dedikerat strömsnålt chip – ”SLAM on a chip”.

Chipet kommer inte bara att leverera en 3D-modell, dessutom är varje punkt kategoriserad om den är en del av ett fast objekt, ett objekt som rör sig, ett rörligt objekt som står stilla, växtlighet, trafikskylt, vägmarkering, vägbana eller mark som inte utgör vägbana.

Systemet fungerar deterministiskt och direkt det startas, påpekar Dibotics. Det finns alltså till skillnad från andra AI-lösningar ingen inlärningsprocess som resulterar i en algoritm med ett  svåranalyserat beteende. Därmed är Dibotcs komponent enklare att kvalificera för fordonssäkerhetsstandarder.  

Lösningen ska vara användbar för både självkörning och förarassistanssystem.

För att förklara, beskriver Dibotics sin lösning som att den utgör självkörningssystemets amygdala. Detta är enligt  Dibotics den del av ett biologiskt nervsystem som hanterar ”snabbt tänkande” i motsats till analytiskt ”långsamt tänkande”, vilket i sin tur är en kognitiv modell som Dibotics hämtar från beteendevetaren Daniel Kahneman.

KÄLLA: Safecarnews