JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Det har blivit dags för Ericssons årliga Hot Trends-lista, där företaget fantiserar om framtiden och tekniknördar gör tummen upp eller ner. Elektroniktidningen analyserar svaren. Kavla upp ärmarna kära läsare, för förväntningarna visar sig vara högt ställda.

Glöm pekskärmar! Nu vill konsumenterna styra dina produkter med röst, ansiktsuttryck och gester. 

Du har tre år på dig att leverera. 

Det tror i alla fall två tredjedelar av de som 5141 personer som fyllde i Ericssons årliga enkät ”Hot Consumer Trends” i oktober.

– Idag är det du som måste lära sig dina prylars alla egenheter. I framtiden är det  de som kommer att lära sig dig, säger Michael Björn, forskningschef på Ericsson Consumer Lab

Deltagarna i enkäten är inte vilka som helst, utan de mest teknikbejakande bland oss, de som först skaffar sig röstassistenterna, cyberglasögonen och annan het teknik så fort den dyker upp på hyllorna.

Gruppen fick göra tummen upp eller ner för Ericssons förslag på framtida produkter, och fick dessutom göra prognoser om teknikutvecklingen.

Rapporten kommer från Ericsson Consumer Lab som firar 22-årsjubileum i år. När labbet är på sitt lite mer seriösa humör intervjuar det årligen inte mindre än 100 000 individer i 40 länder i sitt arbete med att kartlägga marknads- och konsumenttrender.  

Här är topplistan ”Ten Hot Consumer Trends for 2018 and beyond”, tillsammans med kommentarer från Elektroniktidningen.

Listan är en blandning av prognoser, tyckanden och allmänna reflektioner med procentsiffror som bygger på hur hur Ericssons enkät fylldes i. 

  • 1. Hälften av de som idag redan äger en röstassistent, tror att dessa, och andra tekniska prylar i framtiden kommer att använda så kallad multimodal styrning – kroppsspråk, gester, intonation, ansiktsuttryck, beröring. Två av tre tror att det händer inom tre år.

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Vi skriver om multimodal kommunikation i decembernumret av vårt pappersmagasin under temat ”sociala robotar”. Det är försent att prenumerera nu – vi lämnar tidningen till tryckeriet idag – men signa upp dig för prenumeration och skicka ett mejl så ser vi till att du får den som pdf.

    Varför sätter Ericsson detta som nummer ett? Jo, företaget tror att inspelningar av kommunikationen i realtid kommer att tankas upp i molnet, som kommer att generera en respons och ladda ner den i apparaten. Allt på några millisekunder. Så det här är reklam för företagets snabba nät- och molntjänster.
     
  • 2. En babbelfisk – det vill säga hörlurar som översätter mellan språk i realtid – är en produkt som 63 procent av konsumenterna kan tänka sig att köpa. Och apropå saker man stoppar i öronen, så skulle 52 procent köpa lurar som blockerar snarkljud. 

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: 52 procent är en högre kvot än den verkar vara vid första påseendet, med tanke på att det väl bara är 50 procent som är medvetna om att snarkningar existerar som partnerproblem.
     
  • 3. Angående teknikpanik meddelar 30 procent av deltagarna att de har svårt att hänga med i utvecklingen. Å andra sidan gör den nya tekniken oss till ”instant experts”. 

    ELEKTRONIKTIDNINGEN:  Vid den senare spaningen anger Ericsson ingen procentsiffra. Ska det tolkas som att frågorna hängde ihop? ”Jag har svårt att hänga med i utvecklingen men när jag rör vid en ny pryl blir det som när Keanu Reeves tankas med Kung fu i Matrix”. 

    Trend nummer 3 ger också en procentsiffra om Internet och färdigheter, men den är så tråkig att vi hoppar över den.
     
  • 4. Oj – traditionell nyhetsmedia gör en återhämtning på bekostnad av sociala media! 

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Vem? Hur många? När? Det får vi inte veta. Men apropå nyheter tror hälften att artificiell intelligens kan att städa bort fake news.
     
  • 5. Drygt hälften av de som använder augmented eller virtual reality tror att annonser kommer bli så realistiska att de ersätter produkterna i sig. 

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Vi fattar inte. ”Ads will eventually replace the products themselves”? Titta på annonserna härintill – oscilloskop, switchregulator och elmässan i Malmö – och förklara för Elektroniktidningen i en kommentar!
     
  • 6. Hälften tror att det kommer bli lite kusligt att kommunicera med maskiner som ser ut som människor. 

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Folk kan tro vad de vill. Gissa vad vi har gjort i nyss nämnda tema om sociala robotar? Vi har pratat med en som forskar i ämnet. Det kallas uncanny valley-hypotesen. Prenumerera här (länk)!
     
  • 7. En tredjedel av både studenter och arbetare tror att de skulle kunna leva ett meningsfullt liv utan att ha ett jobb. 40 procent kan tänka sig att ersätta sig själva med – häng med här! – en robot som arbetar och tjänar pengarna åt dem, medan de själva slappar.

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Idén är alltså inte den man vanligen hör, att robotarna invandrar och stjäl våra jobb, utan att vi var och en av oss anställer en egen privat robot som därefter gör vårt jobb åt oss. Elektroniktidningen tror att ekonomin i upplägget inte är färdigtänkt. Varför skulle inte företag köpa egna robotslavar? 
     
  • 8. Tre av fyra tror att de om fem år kommer att kunna vandra omkring i virtual reality i tredimensionella foton som de tagit i sin smarttelefon.

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Cool! 
     
  • 9. Två femtedelar tror att att luften kommer att ha ett vägnät för drönare och andra flygande fordon. Lika många är oroliga över att då kanske få en drönare i huvudet. 

    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Nu börjar det bli tjatigt, men drönare som swischar runt mellan våra huvuden kommer att behöva ta sociala hänsyn, och vi hittade faktiskt en forskare som tittar på exakt detta till nyss nämnda tema om sociala robotar. Prenumerera!
     
  • 10. Fyra femtedelar tror att alla batterier kommer att räcka hela dagen om fem år.
    ELEKTRONIKTIDNINGEN: Bra. 

Här kan du läsa Ericssons kompletta rapport (länk, pdf).

MER LÄSNING:
 
magasinet

236
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)