Skriv ut

Det har blivit dags för Ericssons årliga Hot Trends-lista, där företaget fantiserar om framtiden och tekniknördar gör tummen upp eller ner. Elektroniktidningen analyserar svaren. Kavla upp ärmarna kära läsare, för förväntningarna visar sig vara högt ställda.

Glöm pekskärmar! Nu vill konsumenterna styra dina produkter med röst, ansiktsuttryck och gester. 

Du har tre år på dig att leverera. 

Det tror i alla fall två tredjedelar av de som 5141 personer som fyllde i Ericssons årliga enkät ”Hot Consumer Trends” i oktober.

– Idag är det du som måste lära sig dina prylars alla egenheter. I framtiden är det  de som kommer att lära sig dig, säger Michael Björn, forskningschef på Ericsson Consumer Lab

Deltagarna i enkäten är inte vilka som helst, utan de mest teknikbejakande bland oss, de som först skaffar sig röstassistenterna, cyberglasögonen och annan het teknik så fort den dyker upp på hyllorna.

Gruppen fick göra tummen upp eller ner för Ericssons förslag på framtida produkter, och fick dessutom göra prognoser om teknikutvecklingen.

Rapporten kommer från Ericsson Consumer Lab som firar 22-årsjubileum i år. När labbet är på sitt lite mer seriösa humör intervjuar det årligen inte mindre än 100 000 individer i 40 länder i sitt arbete med att kartlägga marknads- och konsumenttrender.  

Här är topplistan ”Ten Hot Consumer Trends for 2018 and beyond”, tillsammans med kommentarer från Elektroniktidningen.

Listan är en blandning av prognoser, tyckanden och allmänna reflektioner med procentsiffror som bygger på hur hur Ericssons enkät fylldes i. 

Här kan du läsa Ericssons kompletta rapport (länk, pdf).