JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

100 fullt autonoma Volvobilar skulle ha rullat på allmän väg kring Göteborg innan årets slut, med vanliga människor som passiva passagerare. Så blir det inte. Det blir två bilar. Och förarna måste ha full beredskap att ta över styrningen.

Det var i december 2013 som Volvo presenterade sitt självkörningsprojekt Drive Me. 

Målet med Drive Me är att utvärdera självkörning på SAE-nivå 4 vilket innebär att fordonet helt tar över ansvaret och sköter alla körfunktioner. Föraren kan koppla av och ägna sig åt annat – läsa tidningen, ta en kopp kaffe.

– Denna sofistikerade självkörande teknik kommer att testas och utvärderas i projektet ”Drive Me” i Volvos hemstad Göteborg. År 2017 kommer 100 kunder att delta i projektet genom att använda 100 självkörande Volvobilar på utvalda allmänna vägar i och omkring Göteborg, sade ett pressmeddelande för fyra år sedan

Sasko, Villiam, Elin och Anna Siminovski är en av de två familjer som rullar ut i varsin Volvo XC90 premium-SUV idag. Ytterligare tre familjer kommer att följa efter tidigt nästa år.

Men när studien startar idag är det bara två bilar som deltar, och självkörningen ligger på SAE-nivå 2. Föraren måste alltid hålla ögonen på vägen och händerna på ratten, redo att ingripa om självkörningen inte fungerar.

Detta är samma nivå av självkörning som Tesla erbjuder kommersiellt sedan 2015. Waymo testar sedan i november i år självkörning på nivå 4 med tom förarstol och vanliga människor som passagerare.

Om fyra år kommer totalt 100 personer att vara involverade i Drive Me-projektet. 

Observera att Volvo skriver 100 ”personer” och inte ”bilar” eller ”familjer”.  Det är inte ett skrivfel utan en medveten formulering.

På en direkt fråga avstår Volvo från att precisera hur det ska tolkas. Men en uppenbar tolkning är att den tidigare ambitionen att rulla ut 100 bilar kan komma att skalas ner.

En annan detalj som ändrats i Volvos kommunikation sedan april i år att är testföraren enligt dagens pressmeddelande måste ha ”händerna på ratten”. Det sade Volvo till Elektroniktidningen i april att föraren inte behövde ha.

– Drive Me är ett forskningsprojekt. Vi kommer ständigt till nya insikter. Självklart baserar vi våra beslut på dessa resultat och på vad vi bedömer säkert. Säkerhet kommer alltid i första hand för oss, säger Gun Bengtsson på Volvos presskontor.

Innan de fyra åren är till ända kommer SAE-4-körning att börja testas på allmän väg, efter att först ha testas i kontrollerade miljöer under överinseende av säkerhetsexeperter från Volvo.

År 2021 kommer Volvo att har fullt autonoma bilar till försäljning,  enligt dagens pressmeddelande.

ANNONS:

Oktoberchansen

Vill du ha en Raspberry Pi – den populära enkortsdatorn från Farnell element14?
    Vi delar ut tio Raspberry Pi 3 Model B+ bland de som tecknar en ny prenumeration på Elektroniktidningen under september och oktober. Även trogna prenumeranter som förnyar sina uppgifter kan delta i kampanjen.
    Farnell element14 sponsrar kampanjen, som pågår fram till midnatt den 31 oktober.
    OBS glöm inte att kryssa i rutan för nyhetsbrev för att kunna vara med i utdelningen!
Prenumerera och delta!
MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)