Skriv ut

Den 14 september drog bilsäkerhetsföretaget Autoliv igång en utredning som skulle undersöka om det var vettigt att dela upp bolaget i en del för aktiv säkerhet och en för passiv säkerhet. Nu är utredningen klar och styrelsen har beslutat att förbereda en uppdelning av bolaget till tredje kvartalet nästa år.

Tanken med uppdelningen är skapa mervärde för aktieägare och övriga intressenter genom att två separata bolag kan ta sig an respektive marknader med full kraft och oberoende av varandra.

I fjol sålde aktiv säkerhet, internt kallat Electronics, för 2,2 miljarder dollar, motsvarande nära 18 miljarder kronor. Planen är att öka det till 3 miljarder dollar år 2020. Inom aktiv säkerhet finns bland annat kamera- och radarsystem med tillhörande mjukvara för olika former av förarassistans liksom självkörning.

Affärsområdet passiv säkerhet (Passive Safety) är betydligt större och sålde för 7,9 miljarder dollar i fjol motsvarande 64 miljarder kronor. Målet är att växa till drygt 10 miljarder dollar år 2020. I passiv säkerhet ingår bland annat säkerhetsbälten och krockkuddar.

Efter avknoppningen kommer Autolivs nuvarande affärsområde Passive Safety fortsätta under namnet Autoliv med fortsatt listning på New York Stock Exchange och Nasdaq Stockholm. Electronics-verksamheten kommer att få ett nytt företagsnamn och förväntas noteras i USA och Sverige. 

Båda bolagen kommer ha huvudkontor i Stockholm.