JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Tusen tunga fordon på finska vägar utrustas med teknik för att upptäcka och rapportera hala vägsträckor.  

En finsk teknik för att detektera svart is, lanserades i fjol och tas nu i bruk i ett projekt medfinansierat av den finska transportmyndigheten.

Tusen bussar, lastbilar och andra tunga fordon kommer att ladda upp realtidsdata om  vägförhållanden och temperaturer. Dessutom kommer de att rapportera när de gör häftiga inbromsningar.

Det finns idag enligt projektet ingen motsvarande lösning som levererar informationen lika snabbt eller med samma precision.

Tjänsten utvecklas av företaget EEE Innovations, som efterlyser fler intresserade deltaganade transportföretag.

– Det finns fortfarande plats, säger Jarmo Leino, på företaget.

Tekniken kommer i framtiden att kunna monteras även bilar, inte bara på tunga fordon. Halkvarningar i realtid kommer också att underlätta för självkörande fordon vintertid, enligt projektet.

Ytterligare en sidoeffekt är att föraren kan få återkoppling till att köra mer ekonomiskt. I ett pilotprojekt sänktes bränslekostnaderna.

Utöver att varna medtrafikanter, kan rapporterna användas för att exmpelvis planera vägunderhåll.

Tekniken är implementerad i mjukvara som antingen adderas direkt till fordonets befintliga styrsystem, eller körs i en modul som ansluts till CAN-bussen.

Linköpingsföretaget Nira Dynamics använder information från ABS-bromsar för att larma om halt väglag (länk).   

MER LÄSNING:
 
magasinet

235
elektronik­konsulter

Registrera ditt företag nu!
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik
Anne-Charlotte
Sparrvik
+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)