Skriv ut

Världens allra första förarlösa varuleverans har ägt rum, enligt kaliforniska Udelv, som skjutsade matvaror från Draeger's Market i San Mateo till två kunder ett par kilometer bort.

Det är inte helt sant att Udelv är först med obemannade leveransbilar.

Några konkurrenter till Udelvs självkörande leveransbil är Starship Technologies, Oxbotica och Nuro.

Estniska Starship Technologies små robotfordon har rullat på trottoarerna och levererat varor ända sedan 2015. Och i London testas en förarlös leveransbil i Udelvs storlek från Oxbotica på gatorna sedan i somras.

Alla gör de ännu så länge bara testverksamhet, med reservförare ombord eller i närheten.

Udelvs bil är eldriven med en körsträcka på 100 km och en toppfart på 40 km/h. Den har 18 lastutrymmen som kunden öppnar med en app, och en total lastkapacitet på 300 kg.

Draeger's Market kommer att fortsätta testa lastbilen, som snart kommer att finnas i ”dussintals” exemplar.

Fordonet är en ombyggd EL XD från GEM. Det är ett fordon som redan idag används för bemannade lokala varuleveranser.

I San Mateo finns både trafikljus, obevakade vänstersvängar och filbyten som fordonet måste kunna behärska. Men för alla eventualiteter kan den också fjärrstyras om det skulle behövas.

År 2021 hoppas Udelv ha 1500 fordon i drift.

Nuro är en direkt konkurrent som presenterade sitt fordon R1 i början av veckan.

Ford och Toyota är etablerade tillverkare som presenterat egna konceptfordon.