JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Linköpings halkvarnare rullar ut i Norge

Med hjälp av data från bilens ABS-sensorer går det att räkna ut en friktionskoefficient för vägen. Tekniken kommer från Linköpingsföretaget Nira Dynamics och har testats några år i Sverige tillsammans med Trafikverket, som får möjlighet att bättre styra var och när halkbekämpningen ska sättas in. Nu ska funktionen med halkvarningen rullas ut även i Norge.

Det är norska Trafikverket och Statens Vegvesen som driver projektet Road Status Information tillsammans med Klimator och Nira Dynamics, vars mjukvara finns på en liten modul som pluggas in i bilen OBD-port.

Modulen är uppkopplad via mobilnätet till en molntjänst som beräknar aktuell friktion men också får data för yttertemperatur och aktiviteten på vindrutetorkarna. Vid starten handlar det om ungefär 50 privatbilar plus taxi- och hyrbilar men också olika typer av budbilar.

- Entreprenörerna använder sig av friktionsdata samlat från vägen i kombination med detaljerade vädermodeller för att skapa en prognos över var det kommer att bli halt, med fokus på att hitta områden med snö, svartis och frosthalka. Det här kommer att bli ett väldigt kraftfullt verktyg som ger möjlighet för personer som inte är lika erfarna att fatta beslut om vinterinsatser, skriver Niras marknadschef Johan Hägg i ett email till Elektroniktidningen.

Myndigheterna kan också spara data om friktionen för att med lämpliga intervall följa upp hur entreprenörerna genomför sitt uppdrag, det vill säga plogat, sandat och saltat.

- Nu i slutet på februari kommer vi att delta på en mässa i området vinterväghållning och det blir egentligen det första steget i en lite större satsning på myndigheter och entreprenörer i resten av Europa (och världen). Det ska bli otroligt spännande att se hur mottagandet blir.

Nira har kört motsvarande försök i Sverige i några år.

- Vi har lärt oss väldigt mycket, men fortsätter att lära oss från uppdraget i Sverige. Vi har fått erfarenheter om hur mycket data som krävs i kombination med väderdata, samt hur vi på bästa sätt aggregerar insamlade data för att skapa en så rättvisande bild av väglaget som möjligt, skriver Johan Hägg.
 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)