JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.

Två erfarna olycksutredare gör samma bedömning på det material som publicerats hittills: en normal mänsklig förare hade hunnit reagera i tid för att rädda livet på den kvinna som blev påkörd av en självkörande Volvo i söndags, i Tempe, Phoenix.

Kvinnan ledde en cykel lastad med plastkassar över en mörk fyrfilig vägsträcka i Tempe. Med bara några steg kvar till andra sidan blev hon påkörd av en självkörande bil.  

Nyhetsbyrån Bloomberg har låtit två erfarna olycksutredare bedöma händelsen utifrån de uppgifter som publicerats hittills. De drar samma slutsats: med en mänsklig förare vid ratten hade kvinnan troligen klarat sig.

De motsäger därmed polischefen i Tempe som strax efter olyckan hävdade att det skulle ha varit ”väldigt svårt” för någon att undvika påkörningen.

Zachary Moore på Wexco International har rekonstruerat fordonsolyckor i drygt tio år. Han uppskattar att en bil med en mänsklig förare hade kommit till stopp cirka 2,5 meter (åtta fot) framför kvinnan. 

Sean Alexander på Crash Analysis & Reconstruction påpekar att kvinnan nästan passerat bilens körfält.

– Under den tid som bilen skulle ha bromsat, skulle fotgängaren fått mer tid, och skulle ha kommit undan utan att fordonet hade behövt stanna.

Mänskliga ögon ser förmodligen bättre i mörket än vad som framgår av den videoinspelning polisen i Tempe släppte igår. Det betyder att en uppmärksam människa bakom ratten skulle ha haft längre tid på sig att regera.


BILDEN: Kvinnan blev påkörd när hon nästan nått fram till cykelfilen.

MER LÄSNING:
 
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)