Skriv ut

Försöker svänga trots mötande trafik, håller inte avstånd, bromsar inte tillräckligt hårt inför stopp – det är några av de hjärnsläpp självkörande testbilar drabbats av och som fått säkerhetsföraren att ta över ratten.

Den kaliforniska motormyndigheten DMV har bett åtta företag att ge mer detaljer om de incidenter som inträffar under deras under testkörning av självkörande bilar.

Normalt avkrävs en årsrapport från de 50 företag som har självkörningstillstånd i Kalifornien. I den behöver de endast nämna hur vanligt det är att säkerhetsföraren griper in och tar över körningen.

Nu har DMV valt ut några av företagen för en mer detaljerad redovisning.

Den ger en fascinerande provkarta på misstag som självkörningsbilarna gör. Här finns allt från plötsliga mjukvarukrascher till slarviga parkeringar. GPS-signaler som förloras kan äventyra besluten. Under anfall av dåligt omdöme kan bilen få för sig att vilja svänga in på en gata där den inte får plats, eller bestämma sig för att ta en vänstersväng mot snabbt annalkande mötande trafik.

En del av skulden läggs på medtrafikanter som skapar osäkerhet hos den självkörande bilen när de bryter mot trafikregler.

Rapporterna gäller inte permanenta fel, utan enskilda incidenter som fått säkerhetsföraren att bestämma sig för att det var lämpligt att ta över styrningen.

Här är problemen företagen rapporterade.

Baidus bilar …

Delphis bilar …

Drive AI:s bilar …

Bilar från GM:s dotterbolag Cruise Automation …

Nissans bilar …

Telenavs bilar …

Waymos bilar …

Zoox bilar …

KÄLLA: Lokaltidningen Mercury News, DMV