JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Åtta miljoner fordon från en europeisk biltillverkare kommer att utrustas med nästnästa generation videokretsar för självkörning från Intel. Det är en av Intels största beställningar på självkörningsteknik.

Namnet på den europeiska biltillverkaren avslöjas inte av nyhetsbyrån Reuters.

Ordern kommer att levereras år 2021 och gäller en krets som inte finns än –  EyeQ5. Dess föregångare EyeQ4 släpps om några veckor.

EyeQ5 kommer att användas för självkörning på olika nivåer i olika bilmodeller.

Hittills har kretsar från Nvidia helt dominerat i de experimentbilar för avancerad självkörning som rullar på vägarna. Men den här nyheten visar att Intel finns med i konkurrensen när avancerad självkörning börjar rullas ut skarpt. 

Intel fick självkörningsteknik med köpet av israeliska videokretstillverkaren Mobileye för ett drygt år sedan, för 15 miljarder dollar. Mobileyekretsar finns i 70 procent av de 27 miljoner bilar som idag rullar på vägarna med enklare självkörning upp till nivå 2.

Flera av Intels kunder kommer att introducera självkörning på nivå 3 nästa år: GM, Nissan, Audi, BMW, Honda and Fiat Chrysler.

– I slutet av 2019 väntar vi oss att över 100 000 SAE3-bilar kommer att ha Mobileye installerad, säger Mobileye-kontorets vd Amnon Shashua.  

SAE3-självkörning innebär att bilen tar fullständig kontroll över körningen. Föraren kan släppa ratten och läsa tidningen. Enda kravet är att föraren kan återta kontrollen när bilen ber om det. Standarden anger ingen tidsgräns, men Intel har valt att ge föraren tio sekunders varsel.

SAE3-bilar finns inte på vägarna ännu. Audi är den som utfäst sig att bli först, med en bil som kan ta över ratten i bilköer. 

I Jerusalem går Intel vidare och utvecklar SAE4-självkörning, som bland annat kommer att användas av robottaxibilar.

På den nivån av självständighet behöver bilen aldrig be om avlösning när den väl tagit över ratten. Men den tar bara emot beställningar som den vet att den kan fullfölja.

SAE4-utvecklingen sker i en Ford Fusion-hybrid med 12 små kameror och fyra EyeQ4-kretsar.

Intel tror sig kunna börja leverera SAE4-självkörning år 2021. Enligt företaget kommer tekniken att addera kring 12 000 dollar till priset på bilen. Dessa bilar kommer utöver kameror även att använda lidar- och radarsensorer.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)