JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

1,3 sekunder innan kollisionen bedömde Ubers programvara att det var dags att nödbromsa. Men nödbromsen var urkopplad. Det framgår av haverimyndigheten NTSB:s preliminära rapport om Ubers dödspåkörning i Tempe.

En 49-årig kvinna dog efter att ha blivit påkörd av en självkörande Uber-testbil i Tempe i Arizona i USA den 18 mars  när hon ledde sin cykel över vägen. Nu har den amerikanska haverikommisionen NTSB levererat en första kortfattad rapport.

Den mest slående uppgiften är att Uberbilens  sensorer och mjukvara tycks ha fungerat precis som de skulle. Cirka 25 meter, eller 1,3 sekunder, innan kollisionen, rekommenderade bilen en nödbromsning.

Problemet var att nödbromsen var avstängd.

Uber hade programmerat nödbromsen att vara avstängd under automatisk körning ”för att minska risken för att fordonet beter sig oförutsägbart”.

Uber förlitade sig istället på att säkerhetsföraren skulle bromsa om det behövdes. 

Det fanns inget sätt för bilen att larma säkerhetsföraren.

Redan sex sekunder innan påkörningen uppfattade både radar och lidar att det fanns ett hinder på vägen. Det slår hål på teorin att hon skulle ha befunnit sig i en blind fläck från lidarsensorerna.

Hindret klassades först som ”okänt”, sedan som ”fordon” och till sist som ”cykel” och bilen planerade olika vägval baserat på de tre klassificeringarna.

Säkerhetsföraren hade inte blicken på vägen under tiden före olyckan. Detta var allmänt känt sedan tidigare, efter en övervakningsfilm som släppts. Många har därför skyllt olyckan på henne. Det har spekulerats att hon satt och tittade ner i knäet på sin mobiltelefon istället för att ägna sig åt körningen.

Men det förnekar hon. I hennes jobb ingår att titta på diagnostiska meddelanden i bilens skärmdator, och tagga händelser som kan vara intressanta. Och det är vad hon säger att hon gjorde innan olyckan. Hennes privata mobil och jobbmobil fanns dock i bilen och NTSB undersöker dem.

Säkerhetsföraren grep tag i ratten när det var mindre än en sekund kvar till påkörningen, och tryckte ner bromspedalen mindre än en sekund efter påkörningen.

NTSB skriver att den ”skyltade” hastighetsgränsen var 45 mph. Frågan om hastighetsgränsen vid olycksplatsen är omtvistad. Enligt polisen i Tempe är hastighetsgränsen  35 mph, men en hastighetsskylt på vägen säger 45 mph. Vid kollisionen färdades bilen i 39 mph.

Uberbilen var utrustad med kameror, radarer, lidarer och ”navigationssensorer”. Dessutom var den utrustad med Volvos autobromssystem AEB och förarmonitorering. Men den tekniken var bara aktiverad när Volvon framfördes manuellt.

NTSB uppger att det samarbetar med bland annat Volvo Cars för att få en komplett och exakt bild av olyckan.

Elektroniktidningen har idag frågat Volvo vad NTSB frågat Volvo och vad Volvo gett för svar.

Elektroniktidningen har tidigare frågat Volvo om Uberbilen använde något av Volvos teknik för självkörning. Då har Volvo avböjt att svara och hävdat att det avvaktar utredningens resultat.

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)