JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Electrolux: Användarnyttan styr uppkopplingen

Luftkonditioneringar, ugnar, tvättmaskiner och torktumlare är några produkter som vitvarujätten Electrolux kopplat upp till nätet. Inte för att det är möjligt, utan för att det är meningsfullt.

– Det är lätt att hamna i en specifikationstävling, som med tv-apparater som märktes HD-Ready. Vi pratar mer användarnytta, säger David Cronström, global strategichef för IoT och ekosystem på Electrolux.
Få tittare hade någon nytta av den bättre upplösningen som HD-skärmar gav vid lanseringen år 2005.

– Det finns en intuitiv kundnytta med att styra luftkonditioneringen med mobilen. Man spar energi och kommer hem till ett hus med rätt temperatur.

Det handlar om den typ av luftkonditioneringar som är vanliga i framförallt USA och Asien och som placeras i fönstret för att kyla ner ett rum. Det finns också lite mindre golvmodeller som kan styras via mobilen. Användarna spar energi genom att ha dem avstängda när de är borta samtidigt som de kan slå på dem en stund innan de kommer hem.

– Vi ser uppkopplingen som en möjliggörare, det är inte så att vi säljer på att produkterna har wifi.

Går man in på företagets svenska hemsida går det att sortera produkterna enligt en rad kriterier men inte på wifi, IoT eller uppkoppling. När jag väljer ugnar finns dock ett val kallat ”smart” som visar sig vara den uppkopplade ugnen som företagets teknikchef Jan Brockman pekade ut som den första produkt som skulle kopplas upp när Elektroniktidningen intervjuade honom för tre år sedan. Två av de totalt 61 ugnarna som finns i sortimentet är uppkopplade.

Även tvättstugan går att koppla upp numera. Argumenten är delvis desamma som för luftkonditioneringen, man kan fjärrstyra starttiden men det finns också andra, och mjukare argument. Som att den tillhörande appen ger råd om hur man sköter kläderna så att de fortsätter kännas nya, förslår lämpliga tvättprogram och hur man tar bort fläckar.

Motsvarande gäller köksappen som steg för steg kan hjälpa dig att tillaga maten i ugnen så att den blir sådär perfekt som i tv-rutan. Appen innehåller bland annat recept där du får instruktioner samtidigt som den parallellt styr funktioner i ugnen som temperatur, ånga och grillelement.

Självklart behöver du inte resa dig från soffa för att kolla hur ­steken ser ut, den inbyggda kameran i ugnen skickar ständigt nya bilder.

Än så länge är de uppkopplade produkterna i princip isolerade öar. Ett undantag är att spishällen redan idag kan styra hastigheten på fläkten. Dock bara om den kommer från samma tillverkare eftersom lösningarna är proprietära. Organisationen Open Connectivity Foundation ska råda bot på det. Den bildades i oktober 2016 genom att slå ihop två konkurrerande standardiseringsförsök inom IoT-området. Därmed kommer bland annat vitvaror från olika leverantörer att kunna prata med varandra.

– Vi jobbar tillsammans med många konkurrenter plus företag som Qualcomm, Intel och Microsoft i Open Connectivity Foundation, säger David Cronström.

Totalt har organisationen runt 460 företag som medlemmar och de första certifierade produkterna har precis lanserats.

– Vi har inte släppt något än men vi sitter med i styrelsen så det är god chans att det sker snart.

Ett sätt att till viss del komma runt kompatibilitetsproblemet är att använda röststyrda högtalare som Alexa eller Echo där man kan säga åt exempelvis fläkten att starta. Vilket ska fungera oberoende av fabrikat. Dock är instruktionsuppsättningen som högtalarna kan tolka begränsad och fungerar bäst för enkla saker som att sätta på eller stänga av en apparat.

Mer komplicerade ­funktioner är inte standardiserade och därmed är det inte säkert att de fungerar med högtalarna.

Electrolux har också maskiner för proffsanvändare. Exempelvis finns uppkopplade maskiner för restaurangbranschen som själva kan säga till när de behövs service plus att de samlar in statistik. Ett exempel är en uppkopplad paninigrill.

– Här kan vi ge tips på hur man optimerar flödet, göra mackorna snabbt och samtidigt får perfekt resultat, säger David Cronström.

Fler produkter står på tur att kopplas upp, både i restaurangkök och i tvätterier.

Att addera wifi, som är det normala valet för en maskin som är ansluten till elnätet, plus tillhörande programvara är ingen stor kostnad, i varje fall inte den dag det mesta är uppkopplat.

– Som alla andra tror vi att kunderna är beredda att betala för den nytta de får med uppkopplingen.

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)