JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi. Göteborg laddar för Elektronikmässan i ny lokal

När Elektronikmässan slår upp dörrarna i Göteborg i mars 2019 är det i nya lokaler, invid Åbytravet. Här bygger Easyfairs just nu en egen an­läggning, där en mässhall på 10 500 kvm ingår. En nyskapad grupp med ­branschkunniga individer ska göra den ­kommande Elektronikmässan bättre än någonsin. 

Easyfairs

Belgiska Easyfairs står på två ben: det arrangerar mässor och äger anläggningar. Företaget har tre kontor i Sverige. Det svenska huvudkontoret ligger i Göteborg. Där arrangerar företaget mässor, liksom i Malmö och Stockholm.


Koncernen har drygt 750 medarbetare, varav 140 i Norden. Den nordiska styrkan sitter huvudsakligen i Sverige, men ett kontor har just dragit igång i Finland.


I Sverige äger Easyfairs två anläggningar: Malmömässan och Kistamässan. Nu bygger företaget en egen mässa med konferensmöjlighet i Göteborg vid Åby travbana. Anläggningen blir på 20 000 kvm utomhus och 15 000 kvm inomhus.
Easyfairs anläggning ingår i nya Åbyarena, som också omfattar travbanan och ett hotell som ska drivas av Best Western.

Skalet till Åbymässan, som den nya anläggningen ­heter, står redan på plats. Nu ska innanmätet fixas innan det är dags för det första eventet att dra igång vecka tre nästa år. 

– Så mässhallen hinner provas innan det är dags för Elektronikmässan, konstaterar Linda Karlsson, som har projektansvar för mässan.

Svenska Mässan, mitt i Göte­borg, får alltså se sig övergivet när den elektronikintensiva Göteborgsregionen arrangerar sin egen mässa för femte gången. Under två dagar – den 27 och 28 mars – tar Elektronikmässan plats på Åbymässan tillsammans med Advanced Engineering. 

– De två mässorna har gått parallellt tidigare, men nu kryddar vi dessutom extra med ytterligare en mässa som heter Automotive Engineering.

Automotive Engineering är en helt ny mässa, avknoppad från Advanced Engineering som tidigare haft fyra fokusområden. Förutom de tre aktuella områdena Advanced Materials, Smart Manufacturing och Additive Manufacturing, även Automotive Engineering. 

– Vi har fått jättetydliga tecken på att alla vill ha mer kring fordonsbranschen både på elektroniksidan och på Advanced Engineering. Därför har vi valt att lyfta Automotive Engineering till en egen mässa, förklarar Linda Karlsson.

När du kliver in i mässhallen i mars nästa år kommer det att vara tydligt att elektronikdelen dominerar. 

Hallplanen blir uppdelad i tre delar där Elektronikmässan tar upp cirka halva golvytan och de två andra mässorna delar på den andra halvan. 

Hittills har lite drygt 60 utställare bokat plats på Elektronikmässans område. Senast ställde 110 elektronikföretag ut, i år siktar arrangören på att nå över 120. 

– Men vi ser detta som en stor gemensam mötesplats, och totalt vill vi minst nå 200 utställare. Senast var 140 på plats, säger Linda Karlsson.

En tydlig röd tråd genom den kommande mässan är fordon. Det är ett hett område i elektronikindustrin, och Göteborg är som klippt och skuret för fordonstemat.

Fortfarande är det tio månader kvar till mässan, så seminarieprogrammet är inte spikat men när det släpps till hösten kommer det helt säkert att genomsyras av fordonsbranschens intresseområden. Den norske designern Bård Ekner, starkt förknippad med Koenigsegg, är exempelvis redan bokad som keynote. 

För att få hjälp att skapa ett attraktivt innehåll håller Linda Karlsson som bäst på att sätta ihop en Advisory Board, eller rådgivande nämnd. 

Tanken är att den ska bestå av runt femton branschkunniga personer som representerar näringslivet, utställare, besökare, organisationer och föreningar. I skrivande stund har tio personer knutits till nämnden, däribland personer från Business Region Göteborg, Volvo, Cevt, Nevs och ÅF. 

– Vi satsar väldigt mycket på innehåll, med ett spännande seminarieprogram. Förra gången fick vi otroligt positiv feedback på vårt program, och nästa gång ska det vara ännu bättre.

En succé från senast är Draknästet, ordnat av matchningsorganisationen Connect, som återigen dyker upp. Här kan uppstartsföretag, förutsatt att de uppfyller vissa kriterier, få pitcha sin affärsidé inför en investeringspanel. 

Nytt för 2019 blir ett startupområde; ett område med mindre montrar som kan bokas till lite lägre pris av uppstartsföretag som passar in. Tanken är att dra ihop åtta företag här, men området kan utökas om intresset blir stort. 

– En annan rolig nyhet är matchmaking. Det innebär att man kan anmäla sig och matchas ihop med potentiella affärskontakter.

Förhoppningen är att allt engagemang också ska leda till en välbesökt mässa, även om arrangörens fokus är att attrahera rätt besökare.

– Detta är en business-to-business-mässa och många är väldigt nöjda med kvaliteten på besökarna. Den mäter vi genom enkäter som vi skickat ut till utställare efter mässan. Senast visade det sig att över 81 procent av besökarna antingen beslutar eller påverkar inköp.

Samtidigt medger Linda Karlsson att antal besökare som dyker upp också är viktigt. 

– Nu satsar vi på att göra en mer nordisk mässa genom att bjuda in besökare från våra grannländer, något vi inte gjort tidigare, säger hon och tillägger:

– Vi har fått positiv respons på att Göteborg ligger bra till för att bli centrum för en nordisk mässa som drar besökare från Finland, Norge och Danmark. 

Senast, som var 2017, kom 2773 besökare under två dagar. Målet är att den siffran ska höjas nästa år.
 

MER LÄSNING:
 
KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Anne-Charlotte Lantz

Anne-Charlotte
Lantz

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)