Skriv ut

Riktbar ultraljuds-tuta, rutor som är transparenta skärmar, patenterad filt med intelligent säkerhetsbälte – det intressanta i Volvos konceptbil 360c finns i detaljerna.

I veckan presenterade Volvo sin självkörande konceptbil 360c. Den visade sig vara mer än ytterligare en i raden av futuristiska presentationer som ska svara på frågan hur föraren ska spendera tiden i en självkörande bil. 

Äta, sova, jobba, leka, umgås. Bekvämare och effektivare än flyget. Rymligt. Insikterna om självkörningens effekter är inte nya. Självklart är det en elbil och redo för delning.  

Men bland detaljerna fanns också ett antal konkreta innovationer.

Det första patenterade filtbilbältet.
 
Volvo vill se en standard för bilens kommunikation med människor i trafikmiljön.
 
Rutorna i 360c är transparenta bildskärmar.
 
Bildskärmar på fenorna kan visa vem som ska plocka upp fordonet.

Du behöver ett säkerhetsbälte när du sover, och Volvo har redan patenterat det. Det finns i filten. Volvo påminner om att det introducerade trepunktsbätet – nu är företaget först med ”bilbältesfilten”.

Bältet kan inte bara spänna sig rätt beroende från vilket håll kollisionen kommer och hur du ligger, utan den kan också krama dig försiktigt för att hålla dig på plats när du sover. Det kräver AI och ett samspel av sensorer och motorer. Förmodligen blir filten som bonus även klimatreglerad.

Bildskärmar finns runtom i den rymliga kupén och projicerar passagerarnas mobilinnehåll eller kommunicerar med dem. Rutorna är transparenta skärmar. 

En yttre skärm finns också, för signalering med personen som den självkörande bilen ska plocka upp.

Tutan skapar riktbart ultraljud via piezoelektriska sändare. En irrande gångtrafikant med hörlurar kan få en individuell ultraljudpuls som känns i kroppen men är helt omärkbar för alla andra.

Utåtriktat hörbart ljud används generellt i 360c för att signalera bilens intentioner till omvärlden. För samma ändamål används ljus och kroppsspråk och Volvo tog i veckan initiativet för en universell standard för den signaleringen – för att de mänskliga medtrafikanterna ska slippa behöva lära sig olika bilars dialekter.

Den som vill veta mer om detta tänkande kan läsa den här artikeln (länk) med författare från Volvo, Scania, Rise och Autliv. och publicerad i augusti. 

Framtidens bilar kommer att vara uppkopplade och medvetna om varandra, och kan exempelvis komma överens om att sänka sin enskilda ljudvolym om de står tillsammans i en bilkö.

Konkret när det gäller att sätta visionerna på plats så finns ingenting klart. Inte ens karossen. Elmotorer tar mindre plats och hjulen kan placeras längre från centrum, vilket ger passagerarna mer plats. Men en konstruktion för att utföra detta hållfast finns inte klar.

Volvos första elbil väntas dyka upp i den våg av elbilar som anländer nästa år.

När det gäller självkörning är det ingen som tror att Volvo eller partners som Veoneer ligger långt framme.

Drive Me-projektet som skulle testa Volvos SAE4-självkörning i början av detta år, blev ett misslyckande. Det ligger närmare till hands att tro att Volvo kommer att licensera någon annas teknik för förarlös körning.

Kategori: Nyheter