Skriv ut

Den lilla svenska självkörande el-lastbilen utför redan sitt första uppdrag. Det är i liten skala och syftet är utveckling – men den transporterar verkligen riktiga varor på riktigt och drar till och med in en liten slant.

Installationen av systemet inleds officiellt under denna vecka, men enligt den amerikanska  tidningen Wired skedde körningar redan under förra veckan. 

Lastbilen – T-pod – flyttar lastpallar med gods mellan lagerlokaler i Jönköping tillhörande tyska speditören Schenker.

Kontraktet gäller i ett år. Idag används ett enda fordon med en körströcka på sammanlagt en mil om dagen.

Hastigheten går upp till 40 km/h. När Transportstyrelsen gett tillstånd kommer en del av sträckan att vara allmän väg. (*)

– Det är ett första steg, säger Einrides vd Robert Falck, som pratat med Wired.

Han förklarar att den affärsmässiga poängen med att reducera bort den mänskliga föraren är att hen försvinner som faktor i optimeringskalkylen. Lastbilen kan till exempel konstrueras med ett litet batteri som kräver laddning under 20 minuter efter en timmes körning. Dessa 20 minuter kostar ingen förarlön.

Och kisspauser finns inte.

Det som Einride avslöjar om taxan till Schenker är att den är ”mycket konkurrenskraftig”.

Under kommande månader kommer fler T-podar att tas i bruk och de kommer att trafikera fler sträckor.

Läs mer om Einride i Elekroniktidningens arkiv (länk till sökning på ”Einride”)


(*) RÄTTELSE: Tidigare skrev vi att körning redan skett på allmän väg, enligt uppgifter i tidningen Wired. 

Kategori: Nyheter