Skriv ut

Sex självkörande lastbilar i FH16-familjen ska transportera kalksten från dagbrottet i norska Brønnøy till en näraliggande hamn. Sträckan är fem kilometer och blir den första kommersiella affären för Volvo inom området.

– Att börja använda självkörande fordon kommer verkligen att öka vår konkurrenskraft på den tuffa globala marknaden, säger Brønnøy Kalks vd Raymond Langfjord i ett pressmeddelande.

Kalkstenen transporteras av de sex självkörande lastbilarna fem kilometer från dagbrottet till krossen i hamnen. Vägen går genom långa tunnlar men också utomhus. Ingen del av transporten sker på allmän väg varför det inte behövs några särskilda tillstånd för lastbilarna.

Ren praktiskt lastas lastbilarna med en hjullastare vars operatör bestämmer när det är dags för lastbilen att åka. När den är framme tar en annan operatör emot och ser till att lastbilen töms för att sedan åka tillbaka.

Lösningen har testats under en tid och planen är att ta den i full drift i slutet av 2019.

Avtalet med Brønnøy Kalk är en komplett transportlösning där kunden betalar per levererat ton.

Volvo har genomfört ett antal liknande automatiseringsprojekt inom bland annat sockerrörsskörd och sophämtning, men det här blir första kommersiella affären.

 

Kategori: Nyheter