JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Volvo Cars säger sig kunna detektera armar, ben och olika kroppsställningar på människor i trafikmiljö, med hjälp av den omtalade lidarn från amerikanska Luminar, som beskriver Volvo som sin mest avancerade partner.

Enligt Volvo Cars är det ingen som tidigare identifierat objekt med sådan detaljnoggrannhet i den typ av sensor som Luminar utvecklar.

Luminars sensor gör anspråk på betydligt högre prestanda än konkurrenterna, bland annat en tio gånger längre räckvidd. Volvo Cars investerade i somras i Luminar och de bedrev teknikutveckling tillsammans redan innan investeringen.

Luminar använder minst två knep. Det första är att det bemödat sig om att utveckla egna komponenter för laser i 1550 nm eftersom lagen tillåter 40 gånger mer effekt där än i 905 nm.  Detta gör att Luminar enkelt kan leverera den räckvidd på 200 meter som är en svår utmaning för 905 nm-lidarerna men anses nödvändig för självkörning i motorvägshastigheter.

Det andra knepet är att styra lidarn att dynamiskt krympa området som scannas av för att få högre upplösning på intressanta objekt. Volvo Cars säger sig kunna använda Luminars lidar för att detektera objekt på ett avstånd av 250 meter. Volvo nämner inte vilken typ av objekt. 

Luminars vd är ”underbarnet” Austin Russell. Han avbröt sin forskning på Stanforduniversitet och började utveckla sin lidar när han var 17 år.

Två kända partners till Luminar är Toyota och Mercedes och det ska finnas minst ytterligare en, men enligt Austin Russell är det Volvo som kommit längst i att utnyttja Luminars teknik.

Austin Russell

– FoU-avdelningen på Volvo Cars arbetar i rasande takt med att lösa några av de mest avancerade problemen inom självkörningsområdet.

Volvo Cars planerar att erbjuda oövervakad självkörning på motorväg år 2021 i den tredje generationen av modellen XC90. Mycket arbete återstår innan dess.

Henrik Green

– Nu måste vi utveckla den mjukvara och intelligens som kan utnyttja sensortekniken för att faktiskt också identifiera miljontals olika objekt och förstå deras intentioner, säger Volvos FoU-chef Henrik Green.

Volvo demonstrerar just nu tekniken på Automobility trade show i Los Angeles, Kalifornien.

Läs mer om Luminars teknik (länk).

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)