JavaScript is currently disabled.Please enable it for a better experience of Jumi.
 Annonsera Utgivningsplan Månadsmagasinet Prenumerera Konsultguide Om oss  About / Advertise

Japanska biltillverkaren Nissan har drabbats av insikten  att en elbil egentligen bara är ett batterilager på hjul. Företaget startar flera tester, ett av dem i Kungsbacka kommun i samarbete med Eon.

Konceptet kallas Vehicle-to-Grid (V2G – fordon-till-elnät). Insikten är att elbilarnas sammanlagda batterivolym kommer att vara gigantisk i framtiden. Istället för att låta dem stå och läcka laddning overksamma i garaget kan de kopplas in i elnätet och flytta energi mellan olika delar av dygnet.

Till exempel kan de kapa topparna i efterfrågan på morgonen när alla kokar kaffe genom tömma energi de fyllde när elpriset var lägre på natten.

Nissan och Eon installerar tio stycken så kallade V2G-enheter i Kungsbacka. Det är snabbladdare som dessutom kommer att fungera som backup av elektriciteten i kommunens fastigheter och i framtiden även kommer att stabilisera elnätet. 

– De bilar vi har idag i kommunens fordonsflotta är en outnyttjad batterireserv, säger Christer Lindström, fordonsansvarig på Kungsbacka Kommun.

– Med hjälp av den nya tekniken kan vi använda den energi som lagras i våra elbilar från Nissan och därmed skapa en jämnare energianvändning för kommunens verksamheter, vilket ger lägre elkostnader.

Kungsbacka är enligt kommunen en av de solcellstätaste kommunerna i Sverige. 

–Vi ser i förlängningen stora möjligheter att kunna lagra elen från våra solcellsanläggningar i bilar och batterilager.

Installation och test kommer att ske i omgångar. Eon blir ansvarigt för driften av enheterna när de är installerade och testade.

– Om Sveriges elnät ska klara framtidens kapacitetsbehov måste vi tänka in elbilar som en integrerad del av energisystemet och använda den el som finns lagrad i bilarnas batterier på ett smartare sätt, säger Tore Harritshöj, chef för området Emobility på Eon i Norden.

– Vi är helt övertygade om att V2G kommer att ha en central roll i den framtida lagringen av el. 

V2G-laddarna är av typen Chademo.

Nissan driver liknande experiment i eget bo. Företagets kontor i Tennessee och designcenter i Kalifornien är kopplade till V2G-laddare på sina parkeringsplatser. Nissan Leaf-bilar tankas när nätelen är billig och slangas när den är dyr. Det sker i samarbete med V2G-företaget Fermata Energy.

I Storbritannien ska Nissan installer 2000 V2G-laddare i två myndighetsprojekt.

Sammanlagt utgör Nissans egen flotta av elbilar ett 10 GWh-batteri. Här är ett diagram som förklarar V2G-konceptet (länk till bild).

 

MER LÄSNING:
 
Branschens egen tidning
För dig i branschen kostar det inget att prenumerera på vårt snygga pappers­magasin.

Klicka här!
SENASTE KOMMENTARER
Kommentarer via Disqus

Vi gör Elektroniktidningen

Anne-Charlotte Sparrvik

Anne-Charlotte
Sparrvik

+46(0)734-171099 ac@etn.se
(sälj och marknads­föring)
Per Henricsson

Per
Henricsson
+46(0)734-171303 per@etn.se
(redaktion)

Anna Wennberg

Anna
Wennberg
+46(0)734-171311 anna@etn.se
(redaktion)

Jan Tångring

Jan
Tångring
+46(0)734-171309 jan@etn.se
(redaktion)