Skriv ut

Nästa år väntas tre tyska pilotanläggningar med elvägar att tas i bruk. Scania ska leverera 15 lastbilar med strömavtagare som har utvecklats av Siemens.

– Till skillnad från personbilar, som är parkerade större delen av dagen, är lastbilar i drift för transportuppdrag under lång tid där uppehåll för laddning kan medföra avbräck, säger Magnus Höglund, ansvarig för elvägssystem på Scania i ett pressmeddelande, och tillägger:

– Elvägar innebär att de smidigt och effektivt kan laddas under körningen. Detta sparar också batterikraft och minskar belastningen på elnätet

Nu ska Scania leverera 15 lastbilar som kan ladda via kontaktledningar under körning på tyska elvägar.

Försöken inleds i delstaten Hessen längs A5 Autobahn. Där finns redan en fem kilometer lång elvägssträcka som kan leverera ström från kontaktledningar i båda riktningar. Nästa sträcka blir en elväg längs A1 Autobahn till Lübecks hamn. Den beräknas tas i drift till sommaren. Den tredje elvägen ska byggas i delstaten Baden-Württemberg längs en sträcka på den federala vägen B463 tidigt 2020.

Den första hybridlastbilen R 540 från Scania ska levereras till Hessen i maj nästa år. Utöver att leverera lastbilarna kommer företaget att ansvara för fordonsunderhåll och datainsamling från försöken.

Scania har tidigare utsetts till samarbetspartner i det parallella forskningsprojekt som drivs av Volkswagen Group Research. Hybridlastbilen Scania R 450 ska, enligt plan, levereras till projektet i februari och förberedelserna pågår nu på Siemens testbana för elväg utanför Berlin. Det andra provfordonet ska levereras under hösten 2019. Forskningsprojektet kommer att undersöka och optimera drivlinjekonceptet, energihushållning, batterilivslängd och nästa generation kylsystem.

Det tyska federala departementet för miljö, natur och kärnsäkerhet (BMU) har efter en offentlig upphandling beslutat att köpa Scaniafordonen.

 

 

Kategori: Nyheter