Skriv ut

En kombination av simulering, provbanetest, konstruktions­granskning och erfarenhet från verklig trafik – det borde kunna användas för att visa att vissa självkörningsfunktioner är pålitliga. Det hoppas EU-projektet Headstart.

Medan andra får ägna sig åt att konstruera självkörningstekniken i sig, ska projektet Headstart (Harmonised European Solutions for Testing Automated Road Transport) utreda hur en självkörningsfunktion ska kunna bevisas vara pålitlig.

Projektet får 6 miljoner euro ur Horizon 2020 och ska utmynna i ett antal testmetoder. Projektet fokuserar närmare bestämt på verifiering av tre specifika funktioner:  

• positionering
• kommunikation mellan fordon
• cybersäkerhet. 

För att de automatiserade funktionerna ska vara tillräckligt säkra måste alla dessa tre egenskaper vara tillförlitliga, enligt svenska projektdeltagaren Rise.

Projektet är ett samarbete mellan nio europeiska länder och ska pågå mellan 2019 och 2021. 

De svenska deltagarna är Chalmers tekniska högskola, forskningsinstitutet Rise, testbanan Astazero, Volvokoncernen och Veoneer. 

De samlas inom Safer, centrum för fordons- och trafik­säkerhets­forskning, som hävdar att  framtida automatiserade fordon kommer att ha en nyckelroll i säkra, hållbara transportsystem.

Projektet ska sammanställa befintliga testmetoder och verktyg, samtidigt som det tar in synpunkter från myndigheter, fordonstillverkare och andra intressenter över hela Europa. Målet är att nå samstämmighet.

De svenska parterna forskar bland annat på vilka krav som kan ställas på automatiserade fordon i olika scenarier, och hur detta kopplas till de tekniska kraven på fordonens utrustning.